Annons

Rätt lufttryck

1
Någon ställde frågan om hur man bär sig åt för att se till att man får rätt lufttryck i däcken - när man kört till en bensinmack för att kolla/fylla är ju däcken varma vilket kan ge fel värde.
Men jag inte hittar inlägget/frågan, så jag börjar med en ny tråd.

Själv har jag en enkel lufttrycksmätare liggande i bilen. När bilen stått ett tag, t ex över natten, och däcken är kalla, då mäter jag trycket med min egen mätare. Om det då fattas ett par hekto i förhållande till det tryck jag vill ha, så åker jag tull macken och kompletterar med dom saknade hektona. Eftersom påfylld mängd är förhållandevis liten blir också felet relativt litet.

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.
Annons

2
Jag kollar också trycket lite då och då, men den mätaren jag har till kompressorn i garaget visar ett par hekto för mycket, så jag är tvungen att ha i - vad det ser ut som - 2,8 Kg. Då¨jag sedan kollar på tappen, visar den 2,5 där, och däcken är då inte varma.
Jag tror det kan ha en viss betydelse, hur mätarna visar; De kan ju visa fel allihop!? :roll: :roll:
2,6 har jag iallfall kommit fram till, är behagligast att köra på... :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Re: Rätt lufttryck

3
BengtB skrev:Någon ställde frågan om hur man bär sig åt för att se till att man får rätt lufttryck i däcken - när man kört till en bensinmack för att kolla/fylla är ju däcken varma vilket kan ge fel värde.
Men jag inte hittar inlägget/frågan, så jag börjar med en ny tråd.

Själv har jag en enkel lufttrycksmätare liggande i bilen. När bilen stått ett tag, t ex över natten, och däcken är kalla, då mäter jag trycket med min egen mätare. Om det då fattas ett par hekto i förhållande till det tryck jag vill ha, så åker jag tull macken och kompletterar med dom saknade hektona. Eftersom påfylld mängd är förhållandevis liten blir också felet relativt litet.

/BengtB
Jo det var jag som ställde frågan,,, min fråga är snarare så här : hyundai rekommenderar ett visst tryck jag tror det var 2,07, men här på forumet så säger merparten att det är för litet och vill trycka i ca 2,5-2,7 och det var därför jag undrade om de som förordar det högre trycket har tagit hänsyn till att trycket ökar om däcken är varma.... det kanske e så att dessa högtrycksåkare (jag är en av dem) inte har så högt tryck egentligen..exempelvis 2,7 vid kalla däck= högt tryck och 2,7 vid varma däck = rekommenderat tryck (dvs 2,07 kalla däck )..
"Joppe"

Re: Rätt lufttryck

4
Joppe skrev:..exempelvis 2,7 vid kalla däck= högt tryck och 2,7 vid varma däck = rekommenderat tryck (dvs 2,07 kalla däck )..
Tror du det skiljer så mycket mellan kalla och varma däck? Ja, jo, kanske det... I instruktionsboken/manualen står det "210(30)" - av vadå? Jag har alltid räknat i "kilo"...? Nån som kan förklara? Därtill skall man öka 0,3 bar/ 28kpa vid full last...? :roll: :? :? :?
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Re: Rätt lufttryck

5
Skäreläjan skrev:
Joppe skrev:..exempelvis 2,7 vid kalla däck= högt tryck och 2,7 vid varma däck = rekommenderat tryck (dvs 2,07 kalla däck )..
Tror du det skiljer så mycket mellan kalla och varma däck? Ja, jo, kanske det...
nja kanske inte så mycket, men jag har helt ovetenskapligt kollat och ca 0,4 kg (eller vad det nu är),, skiljer det ofta.
"Joppe"