Annons

Dagen då bilen åkte ut men inte kom hem ***Nu åter***

1
Skulle hem efter en dag på Skansen med familjen, närmar mig korsningen Flemminggatan/Schelegatan (Stockholm). Signalerna på gul blink pga :evil: sportevenemang i stan.

Håller därför en ganska låg hastighet, något som taxin som kommer från vänster inte tycker att man bör hålla.

Mitt i korsningen sitter han i mitt vänstra bakhjul, vrider oss 180 grader, men fortsätter över korsningen. Men längre kom han inte.

Prius'en fanns inte kvar från vindrutan och framåt. S-F gick att köra upp på flaket på Assistancebilen.

Första gången jag ringer 112, som fö svarade direkt. De skulle skicka Polis + Ambulans, men innan de kom så hann två brandbilar och en civilpolis komma till platsen.
Sen kom det nog tre-fyra polisbilar till + polismc och ambulans. Blev mycket väl omhändertagna. Jag betalara gärna skatt när det går till dylika insatser i landet.
Anyhow, bortsett från att min fru och min son på 4 1/2 blev lite chockade, så var det nog bara jag som sträckte till muskulaturen på högersidan av nacken. Sidogardinen löste som sig bör, men jag hade (tror jag) fönstret öppen så effekten av gardinen kom kanske av sig.
Inte öppnade jag väl fönstret efteråt?!

Idag blir det ett besök hos läkaren för att få sträckningen dokumenterad inför framtiden. Så ska man göra sa sjukvårdarna. Jag lyder.

S-F har fått en lite annorlunda cambervinkel på vänster bak och plasten är väl lite "osammanhängade". Resten får bilskadecentret kolla på.

Vet ni något man bör observera på i detta läge? Tänkte att om smällen tog på hjulet, så kanske hjul, nav, axel, diff etc bör kollas/bytas?

Vi är typ ok, bilen går väl att plasta ihop :wink: men fan vad surt att den inte fick fylla 5 månader.

Tack för att ni läst mitt "terapiinlägg"!
Bild
Senast redigerad av anders den 27 jan 2008, 16:10, redigerad totalt 2 gånger.
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)
Annons

2
Hej anders. Jag lider med dig. Tur att familjen verkar vara hel iaf på utsidan. Det är viktigt att ni kollas med magnetkamera för ev. problem i nack och rygg.

Träffpunkten på bilen visar ju att taxichaffisen hade ögonen på annat. Hur fan kan man lyckas köra in så långt bak på bilen? Ett ivrigt knappande på datorn för att få kläm på nya körningar i det distriktet han skulle åka till?

Bilen går att få ihop och det är som du skriver mkt viktigt att syna hela drivlinan bak. Det räcker förmodligen inte att bara att byta ett hjullager + ngn bärarm utöver plåt och plast.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
Gott att höra, att ni kom någorlunda helskinnade ur olyckan, iallafall!
Det viktigaste är ju, att du och familjen klarade er! Säger precis som ClasseClas med fler; Kontroll och dokumentation av nacke och rygg på samtliga är viktigt! Det kan ju - utan att måla :twisted: på väggen - dröja många år, innan en skada visar sig. (Har egen erfarenhet av det...!)
Och så gör du helt rätt i, att "skriva av" dig lite här på forumet! Kan väl sägas ingå i "debriefingen" kanske...! :wink: :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

4
Jo, även om det inte var en "stor" olycka så var det ändå den största vi har råkat ut för, så man blir ju lite chockad.

När man har småbarn kan man inte gärna ta ett par koppar sprit och gå å lägga sig heller..

Var förbi verkstaden nyss för att hämta lite saker ur bilen.
Passade på att kolla lite närmare på skadan. Helt klart ska fälg, nav, bärarm, några tvärstag som jag inte vet vad de gör, plastsköld och så en o annan plåt bytas. Osså lite ny färg på det.
Borde inte ta så lång tid. Jag har ju sett på tv att man kan pimpa en bil på 28minuter minus reklam. Och här behöver de inte ens montera tv-skärmar i hjulhusen. :P

Även airbag i förastol hade löst. Tänkte inte på det igår.

När dessa bilar byggs och bakvagnen justeras in görs ett märke där allt låses. Enligt detta märke har inställningen flyttats ca 1mm, förklarade verkstaden.

På bilden underifrån ser man att bärarmen inte riktigt har den vinkel den ska ha.
Bild
Bild
Anders ;-)

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

5
På bilderna ser det förvånansvärt helt ut faktiskt. Hoppas att inte karossen fick sig en smäll och sneade till sig, utan att det blev mest fälg och bärarm och andra lättbytta detaljer som tog smällen.

Hur är det med hörseln förresten? Ljudnivån i airbags är väl inte att leka med. Har iofs inte blivit utsatt för det än.

För övrigt är det rätt bra att Taxi 020s bilar är illgula. Då vet man att det kommer en "ratthållare" och då är det bara att hålla sig på lämpligt avstånd. Jag tänker nu inte dra en kam över alla taxichaffisar, men SantaClaus som själv jobbat som taxchaffis har ju använt begreppet "ratthållare" här på forumet.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

6
ClasseClas skrev: För övrigt är det rätt bra att Taxi 020s bilar är illgula.
De färgar av sig... :P

Hörseln ja... Upplevde inte att det var speciellt högt, bara att det blev trångt i stolen med alla kuddar. Ingen krutsmak i munnen heller som jag vet andra har upplevt i andra bilar. Inte för grabben min heller, som satt bakom mig.
ClasseClas skrev: Jag tänker nu inte dra en kam över alla taxichaffisar...
Jo gör det. De behöver kamma till sig...Ordentligt.
Anders ;-)

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

7
Hmm.. Prius - är inte det en "miljöbil"...?
Kan det verkligen bli olyckor med såna?

Skönt att ni är välbehållna!

Just den typen av impact som Santan råkade ut för är grym mot den andra bilen:

Här finns ingen eftergivlighet allas - bilen är näst intill helt stum när den träffas vinkelrätt mot bakhjulen - därav 180 gradaren ni gjorde.

Bilen måste kryssmätas/lasermätas mot sina fixpunkter för att säkerställa att det fortfarande är en Santa Fe så att säga - se till att få ett mätintyg!

En krockad bil är alltid en krockad bil, och petnoga typer kommer alltid att kunna idientifiera den som krockad när den skall säljas i andra hand.
Som väl är / tyvärr är folk för okunniga/ointresserade för att veta vad dom skall titta efter, så framtida rostproblem kommer inte att bli dina, om du inte planerat att ha den som "livetutare".

Koppla av med "Need for speed" eller något annat "Crash and burn-spel" på datorn och se till att ge igen lite granna!

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

8
ClasseClas skrev: ...men SantaClaus som själv jobbat som taxchaffis har ju använt begreppet "ratthållare" här på forumet.
Samma här, du... Men vi kallade de "kollegorna" för "rattvridare" och/eller "trottoarskrapare"...! :lol: :lol: :lol:
Swedefe skrev: ...så framtida rostproblem kommer inte att bli dina, om du inte planerat att ha den som "livetutare".
Swedefe
Uj, vad jag undrade vad en "live-tutare" var för något...!?
Men sen läste jag igen och igen...; "Livet ut-are...! :oops: :oops: :lol: :lol:
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

9
Näe, varken någon "live-tutare" eller livet-utare lär det väl bli, men hade väl förhoppningar om att ha den en 5-6år ialla fall.

Bakdörren har precis klarat sig, men däremot har bakflygeln åkt inåt lite.
Alla dörrar + lucka går att öppna helt felfritt.

Innertaket blir nog föremål för byte då det skrynklar till sig av krockgardinerna. Lite som när man en gång böjt en skiva wellpapp så blir där ett veck.
Bild
Anders ;-)

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

10
Beklagligt att Du är av med bilen, pga att någon annan sitter å "fyller år" bakom ratten.

Man får dock glädja sig åt att alla i Din bil verkar klarat sig oskadda.

Oskicket att pyssla med annat än att köra bil, är ett allvarligt problem, säskilt i stadstrafik där man påverkar så många andra med sitt eget beteende. Och det är ju tyvärr inte bara taxi/budbilar, utan även många "svenssons" som verkar vara passagerare fastän de sitter i förarsätet. Begreppet ratthållare funkar på många trafikanter, och det verkar ju bara bli värre :evil:

En gång (för många år sedan) när jag satt i (taxi)bilen och väntade på kunder, roade :?: jag mig med att räkna knapparna på förarplatsen.
Inklusive taxameter/komradio osv var det 98 knappar att peta på.
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

11
Tänkte att det var dags för en uppdatering...

Som läget är nu, har jag (ännu) inte hört ifrån vare sig Polisen som sa att jag skulle få en kopia på rapporten, eller från Folkskam som har ärendet. När jag sökte handläggaren fick jag till svar att han var på semester och tänkte komma tillbaka som den 17/9. Hörde inte av han då heller...

Men men, nu står bilen helt rensad så när som på förarstolen.
Men den blev ju krockad bak tänker ni.

Jo, men innertaket som fick veck av krockgardinen låter sig inte tas bort med mindre än att man tar bort övre delen av den panel som sitter mellan bak- och framdörrarna (den del som täcker bältet).
För att få bort den övre delen, måste man ta bort den undre.
För att få bort den undre, måste man ta ur golvmattan.
För att få ur golvmattan, måste man ta ut stolar + baksäte.

Alltså är den ren inuti. Men jag är inte ledsen för det, för då tänkte jag som så att jag kan passa på att dra lite kablar till...tja...backkamera, dunk-dunkalåda, dvd-skärmar etc.
Hjälp mig nu och skicka förslag på vad jag ska förbereda!

Sedan verkar det vara en resa av kaliber att få tag på delar. Serviceorganisationen verkar inte helt på banan måste jag nog säga.

Förutom ett otroligt bakvänt ordersystem för att få beställa delarna, så vill inte Hyundai kännas vid deras egna specar. Bland annat har de hakat up sig på att min bil har BÅDE krockgardin plus sidoairbag i stolen. Den kombinatonen finns inte....öhh?! :?: :?: :?:

Skönt i alla fall med en verkstad som inte står handfallen utan tar tag i problemet. I morgon ska han visst träffa någon representant och reda ut ett och annat.
Jag håller tummar och tår under tiden.

Jo just det, han (verkstaden alltså) blev föreslagen att ta delar från...skroten...Som om det skulle finnas någon CM där!

Undrar vad det var för ett :idea: -huvud?
Nope, vi monterar endast nya delar hade verkarn svarat.

Och där står vi nu...en bil tom som ungarnas gamla akvarium och delar som finns, men inte går att få hit.

:roll:
Anders ;-)

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

12
Måste väl ändå varit försäkringsbolaget, som i sin iver att jaga
kostnader föreslog beg.delar?

Kabeldragningar ja:
En back-kamera är trevligt.Men de har ju lite speciella kablar så då
måste kameran införskaffas.Om man inte vill ta fram stora plånboken
och köra trådlöst.Då räcker det med lite "strömming".
Ett cigarett-tändaruttag kanske? Till DVD:n? placerat nånstans i
bakre sidan på mittkonsollen?
Då slipper man sladden mellan framstolarna och trasslandes i handbroms
och växelförare.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

13
Ett förslag kan ju vara att lägga två plaströr - samma som elektrikern använder i t ex väggar (de har ju ett speciellt namn som jag just nu glömt bort) - under golvmattorna ända framifrån och bak, för framtida ideer; Då är du ju säker på att ha möjlighet till enkel kabeldragning den dagen det är aktuellt med div. tillbehör/utrustning! :wink: :wink:
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

14
:D Hej Anders!
Hur går det med Er och Santans rehab? Åker ni hyrbil fortfarande?

Kan inte låta bli att förundras över Taxins framfart:
Trafikljus på gul blink,ni kommer från höger. Och Taxin träffar Er
bil i vänster bak? :shock:
Knappast nån "Racing Incident" där bägge är skyldiga!
Låter som om det blir Tingsrätten och `Vårdslöshet I Trafik´ och
`Vållande Till Kroppskada´.

Nåt jag inte har ett dugg med att göra men...
Var det inte en omväg att rulla hem via Kungsholmen?
Kanske att Söderledstunneln var igenkorkad?
-Well, himla otur att ni befann Er just där,just då!

Berätta hur det går.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

15
Skäreläjan skrev:Ett förslag kan ju vara att lägga två plaströr - samma som elektrikern använder i t ex väggar (de har ju ett speciellt namn som jag just nu glömt bort) - under golvmattorna ända framifrån och bak, för framtida ideer; Då är du ju säker på att ha möjlighet till enkel kabeldragning den dagen det är aktuellt med div. tillbehör/utrustning! :wink: :wink:
jag tror att "läjan" tänker på VP-rör,,, tror att det är en smart tanke att som sagt möjliggöra för franmtida dragningar.
"Joppe"