Annons

Vinter Aluminiumfälgar ?

1
Då stålfälgar till Terran för ett par år sen var löjligt dyra (Bättre nu) köpte jag "Vinter Aluminium fälgar".
Visar sig nu på 3:dje vintern att dom börjar ta stryk av saltet.
Jag hand-tvättar bilen vintertid var 2-3 vecka.

Jag ser att andra som har Aluminiumfälgar på vintern, så min fråga.

Vad är skillnaden på Aluminiumfälgar o Aluminiumfälgar materialmässigt sätt?
Eller tar alla stryk mer eller mindre av saltet?
Annons

2
Juppe: Alla aluminiumfälgar tar stryk.Mer eller mindre.

De som klarar vårt klimat bäst är de som är tillverkade i standard-mått
för Europa-marknaden.Och helst lackerade sådana.

Importerade polerade jänkefälgar är mycket känsliga för salt.
Är man petig så har skadan redan skett efter en enda vända i slasket.

Så alla som åker omkring och glänser med balla aluminiumfälgar på
vintern har antingen en väldigt fet plånbok och bryr sig inte, eller så
är de lyckligt ovetandes.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

3
petroff skrev: Så alla som åker omkring och glänser med balla aluminiumfälgar på
vintern har antingen en väldigt fet plånbok och bryr sig inte, eller så
är de lyckligt ovetandes.
Petroff :wink:
Alldeles riktigt! :oops: :oops:
Bild
Fast numera har jag skiftat, så jag har originalfälgarna på vintern, och dessa fälgarna på sommaren...
Originalen är dessutom klarlackade lite extra, och därefter ordentligt vaxade, så de är lätta att tvätta! 8) 8)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

4
Jag har åxo originalfälgen som vinterfälg.
Visst har de "sunkat till sig" efter några år, men det är ju ingen ny bil längre... :oops:
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

5
Just Santa Fe´ns lackade originalfälg är av den typen som klarar sig
någorlunda om man håller efter dem väl och tvättar eller spolar av,
helst efter varje sväng i smeten.
Men är det något som är jobbigt att hålla rent så är det väl fälgar?
Utsidan går väl an men sedan?
Plåtfälgar är fula, visst.Men jag tycker inte det är ett dugg bättre
med aluminiumfälgar som "glänser" på utsidan men är hur sunkiga som
helst mellan ekrarna.
Här hemma är det inte en enda diskborste som går från vask till soptunna.
De får ett andra liv som fälgborste innan de går till "återvinning".

Men det hjälps inte.På en aluminiumfälg börjar förfallet på insidan där
man inte kommer åt med mindre än att hjulet plockas av.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

6
Så summa sumarum, det är stålfälgar som gäller för vinterbruk?
Aluminiumfälgar tar stryk, vilket märke det än är ?
Priset skilljer sig väldigt mellan olika aluminiumfälgar, det har alltså mest att göra med hur balla dom är?

Dom jag köpte var klarlackade, och jag valde bara på möjligheten att hålla rent, 5 feta plana ekrar.