Annons

Nitrogen

1
Satt och läste att många börjar fylla sina däck med nitrogen.
Jag har en tub i min firmabil så man får kanske prova ;)
Någon som har provat ?
Märks det någon skillnad ??
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän
Annons

2
Inte testat men här lite info för den som inte känner till vad Nitrogen är:

Nitrogen i däcken
Nitrogen i däcken behåller trycket
Luften omkring oss består av två ämnen; syre och kväve (även kallat nitrogen). Genom att separera dessa ämnen från varandra kan man använda enbart nitrogen att fylla däcken med. Och nitrogen istället för vanlig luft i däcken innebär flera fördelar. Framför allt bibehålls rätt tryck i däcken under tre till fyra gånger så lång tid. Gummit i däcket fungerar som ett membran där luften sakta läcker igenom vilket innebär att trycket i däcket med tiden blir för lågt. Tack vare att kvävgasmolekylen har andra egenskaper än syrgasmolekylen läcker inte nitrogen ut lika fort. Vanlig luft läcker ut med tre till fyra gånger så hög hastighet som nitrogen.


Ökad säkerhet, minskad bränsleförbrukning, ökad livslängd och bättre miljö
Ett bibehållet och korrekt lufttryck gör att bilen rullar lättare. Det innebär i sin tur att bilen förbrukar mindre bensin och orsakar lägre utsläpp av växthusgasen koldioxid. Om alla i Sverige körde med rätt tryck i däcken skulle miljön slippa 72 000 ton koldioxid varje år! Med bibehållet tryck minskar däckslitaget och däckets livslängd ökar väsentligt. Tack vare rätt tryck förbättras också väghållningen. Bilen blir mer lätthanterlig i en kritisk situation och bromssträckan blir kortare. Den luft som vanligtvis fylls i däcken innehåller fukt. När däcken växlar från varmt till kallt bildas det kondens på insidan av däcket och risken för korrosion på stål- och aluminiumfälgar ökar. I förlängningen påverkar det också däckets kvalitet. Nitrogen är torrt och inert, det vill säga reagerar varken med däck eller fälg.


Efterfrågan ökar
Nitrogen i däcken började användas i Holland redan för 20 år sedan men det är först på senare år som utvecklingen har tagit fart. Idag kör mer än en miljon holländska fordon med nitrogen i däcken och det blir allt vanligare bland åkerier och transportföretag i övriga Europa.

Inom flygindustrin har nitrogen använts länge, främst på grund av att risken för däckhaveri minskar. I många hamnar måste fordon som transporterar farligt gods använda nitrogen eftersom den inte tillför syre om det skulle uppstå brand. Tack vare sina speciella egenskaper är nitrogen också vanligt inom racing, till exempel Formula 1 och NASCAR.


Kör med rätt lufttryck!
För lågt tryck i däcken leder till snabbare slitage, större risk att krocka och högre bränsleförbrukning.

Högre bränsleförbrukning
Om man kör med åttio procent av rekommenderat lufttryck ökar bränsleförbrukningen med cirka tre procent. För en normal bilist innebär det 400–500 kronor extra om året. För en lastbilschaufför eller ett åkeri blir kostnaden mycket större. Om alla körde med rätt lufttryck skulle också utsläppen av växthusgaser minska betydligt.

Risk för olyckor
Det är lufttrycket i däcken som bär bilen, inte däcket i sig. Vid en undanmanöver kan fel lufttryck göra att man råkar ut för en allvarlig olycka som inte alls hade behövt inträffa om man haft koll på sina däck.

Snabbare slitage
Om man kör med åttio procent av rekommenderat lufttryck minskas däckets livslängd med en femtedel. Kör man med sjuttio procent av rekommenderat lufttryck kan däckets livslängd halveras. Däck till lastbilar och bussar kan slitas ännu fortare. Att slita ut däck i förtid kostar pengar och är dåligt för miljön.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

5
nimbusen skrev:...här lite info för den som inte känner till vad Nitrogen är:...
Mycket intressant läsning!
Tack Nimbusen för förklaringen!
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Nitrogen

6
Det här med nitrogen är vad jag förstår en sådan där bluffhistoria, i stil med Motaloy eller vad det heter som man skulle blanda i bensinen på 60-talet, och få fantastiska resultat av.

Säkert bra för dem som säljer det......

Sukken

Re: Nitrogen

7
Suzuki skrev:Det här med nitrogen är vad jag förstår en sådan där bluffhistoria, i stil med Motaloy eller vad det heter som man skulle blanda i bensinen på 60-talet, och få fantastiska resultat av.

Säkert bra för dem som säljer det......

Sukken

Nja ... men där är ett par fördelar med nitrogen
Det är en torr gas och den påverkas inte av värme/kyla på samma sätt som luft
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän

8
I Tyskland har man "bjudit" på det i många år när man handlat sina däck hos vissa däckskedjor - haft det som en konkurransfördel, helt enkelt.

Däck fyllda med nitrogen indikeras med ventilhatt i grön plast, går att hitta på åtskilliga begimportbilar, men inte en kotte här hemma i Svedala verkar hajja vad det betyder.

I min värld, där jag laborerar med lufttryck efter däcksbelastning och körstil flera gånger i månaden så har jag ingen användning av det.

Intrycket man får är att många användare i Tyskland tror att deras däck har blivit "punkteringssäkra" i och med kvävgasfyllningen, eller "sealed for life" och att man inte behöver kolla trycket alls, eller lika ofta.

Fel båda två - det finns fördelar med nitrogen, men de är i sanning marginella. Kolla luften oftare, det är mitt förslag.


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

9
Det ändrar inte trycket med temperaturen ,lika mycket som luft.


Prova att mäta trycket på ett kalt och ett varmt däck så skiljer det ganska mycket.
/Atos(z) (A to Z)

10
Jag körde nitrogen förra sommaren, men det pyste ut fort som fan på mina lågprisdäck(Nankang). Så det vart skitknöligt när man skulle fylla på när närmaste däcknasare som hade nitrogen var 5 mil hemifrån.

Jag ledsnade och skulle fylla på med vanlig luft men fick reda på att det kunde explodera om man blandade, så det vart att åka till däckverkstad och tappa ut all nitrogen och fylla på med luft.
Santa fe 07 A5 Comfort7 Satinbeige Diesel