Hej,
Har sett en del diskussioner i forumet längre bak i tiden om lufttryck men chansar på att ta upp ämnet igen. Hyundai rekommenderar 2.1 kg runt om men vad jag sett kör dom flesta med 2,5 kg och uppåt och tycker att rekommendationen från Hyundai är alldeles för låg.
Har har testat några olika tryck men vill gärna höra med er om det kommit fram något nytt om varför man skall frångå rekommendationen som ger en mjuk och skön gång. Lägre bränsleförbrukning antar jag men är det märkbart?
Från den engelska manualen:
Annons
8
Du får prova dig fram, Björn!
Jag tror Santan väger mer, så det kanske inte behövs fullt så mycket på din Tucson?
Det blir ju något hårdare vid körning, men bilen rullar ju mycket lättare; Sen får man ju som alltid hålla koll så det inte slits för mycket i mitten.
Mina däck har jag inte märkt av något ojämnt slitage på, så varför de rekommenderar ett lägre tryck är för mig obekant...
Jag tror Santan väger mer, så det kanske inte behövs fullt så mycket på din Tucson?
Det blir ju något hårdare vid körning, men bilen rullar ju mycket lättare; Sen får man ju som alltid hålla koll så det inte slits för mycket i mitten.
Mina däck har jag inte märkt av något ojämnt slitage på, så varför de rekommenderar ett lägre tryck är för mig obekant...
Hälsningar
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
Re: Lufttryck 235/60R16
10Har kört över 15000 mil med Tuccen, en bensin och en diesel. Har fepplat med höga lufttryck. Bränsleförbruknnigen blir knappast lägre. Har gått tillbaka till 2.2. Nu är bilen mer komfortabel och drar lika "lite".Brassie skrev:Hej,
Har sett en del diskussioner i forumet längre bak i tiden om lufttryck men chansar på att ta upp ämnet igen. Hyundai rekommenderar 2.1 kg runt om men vad jag sett kör dom flesta med 2,5 kg och uppåt och tycker att rekommendationen från Hyundai är alldeles för låg.
Har har testat några olika tryck men vill gärna höra med er om det kommit fram något nytt om varför man skall frångå rekommendationen som ger en mjuk och skön gång. Lägre bränsleförbrukning antar jag men är det märkbart?
Från den engelska manualen:
Detta lilla "övertryck" är mer för att ha marginal.
På vintern har jag de rekomenderade 0,4 extra.
Re: Lufttryck 235/60R16
11Samma här, testade lite olika tryck. Körde länge med 2,5 men har så småningom fastnat för 2.2 vilket ger en betydligt behagligare gång och känsla. Så för min del är det färdigtestat, 2,2 får det bli i fortsättningen.brodeur skrev:Har kört över 15000 mil med Tuccen, en bensin och en diesel. Har fepplat med höga lufttryck. Bränsleförbruknnigen blir knappast lägre. Har gått tillbaka till 2.2. Nu är bilen mer komfortabel och drar lika "lite".
Detta lilla "övertryck" är mer för att ha marginal.
På vintern har jag de rekomenderade 0,4 extra.
Björn - Hyundai Tucson V6 2.7 4WD Aut - 05 Silver
12
Nu är ni lite slarviga pojkar. Har följt tråden och saknar uppgift på vilka sulor ni har på era kärror. (fabrikat/dimension) Troligen rullar ni på samma däck om det är original. Men det är inte alls hundra. Så berätta vad ni har för puppor på fälgen. Det är relevant i jämförelsen av lufttryck
och era erfarenheter i ämnet. (i all välmening )
Petroff
och era erfarenheter i ämnet. (i all välmening )
Petroff
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart
13
Du läser lite slarvigt min gosse, dimensionen framgår hyfsat tydligt i rubriken Men i övrigt är det Hakkepelitta Nokian (tror jag dom heter) för min del. Ljuvliga och behagliga med 2.2 i tryck.petroff skrev:Nu är ni lite slarviga pojkar. Har följt tråden och saknar uppgift på vilka sulor ni har på era kärror. (fabrikat/dimension) Troligen rullar ni på samma däck om det är original. Men det är inte alls hundra. Så berätta vad ni har för puppor på fälgen. Det är relevant i jämförelsen av lufttryck
och era erfarenheter i ämnet. (i all välmening )
Petroff
Björn - Hyundai Tucson V6 2.7 4WD Aut - 05 Silver
14
Jaså... Jag trodde du hade originaldäcken?Brassie skrev: Du läser lite slarvigt min gosse, dimensionen framgår hyfsat tydligt i rubriken Men i övrigt är det Hakkepelitta Nokian (tror jag dom heter) för min del. Ljuvliga och behagliga med 2.2 i tryck.
Kumho heter de som sitter på här, och de har ännu inte börjat slitas, verkar det som...
De har visserligen inte rullat mer än kanske 2500 mil, men de är som nya ännu... Skulle tro, att de håller länge än...!
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=143
Hälsningar
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
15
På mina vinterdäck 225/70/16 Nokian vill Hyundai verkstaden lägga i 2.4 kg , gummiverkstan däremot skakade på huvudet och vill lägga 3.0 kg i dom. Själv la jag 2.6 i dessa.
På sommardäcken som är 265/65/17 108v har jag 2.8 kg och det känns inte för mycket i dom, nästan för lågt.
2.1 -2.2 brukar man ju ha i vanliga personbilsdäck med mindre diameter så det förvånar mig att rekommendationen ligger så lågt från fabrik (2.1 på Santan?)
Känns alldeles för lågt för mig, men om det funkar på din Tuscon är det ju bara att åka på !
På sommardäcken som är 265/65/17 108v har jag 2.8 kg och det känns inte för mycket i dom, nästan för lågt.
2.1 -2.2 brukar man ju ha i vanliga personbilsdäck med mindre diameter så det förvånar mig att rekommendationen ligger så lågt från fabrik (2.1 på Santan?)
Känns alldeles för lågt för mig, men om det funkar på din Tuscon är det ju bara att åka på !