Annons

Förbättra vindrutespolarfunktionen fram

1
Hämtat från tidigare forum:

ClasseClas
Förbättra vindrutespolaren.

Problemet är att spolaren inte sprutar ut spolarvätska förrän torkarna har gått ett slag fram o tillbaka. Detta sliter en hel del på vindrutan när det är ”geggigt” ute.

Jag har monterat backventiler tillsammans med spolarmunstyckena. Resultatet är mkt bra, nu kommer spolarvätskan ut direkt innan torkarna går igång! Jag märker inte av ngn försämring i spolartrycket, pga. backventilerna, så det verkar vara helt ofarligt ur den synvinkeln att montera backventilerna. Gör så här:

1) Skaffa 2 vinkelbackventiler av följande typ (Biltema, Mekonomen, OK mfl.)
Bild
2) Skaffa ca 10 cm bensinslang innerdiameter 5mm. (detta för att undvika för smal spolarslang som ger tryckfall). Det går nog bra med 5mm spolarslang, men fördelen med bensinslangen är att den är stabilare. Inga extra clips behövs om bensinslang används.

3) Ta bort spolarslangarna, montera på bensinslangarna, ca 30-35mm långa vardera, på spolarmunstyckena. Kapa gärna med sax så blir snitten raka. Koppla in backventilerna mellan spolarslangarna och bensinslangarna.

4) Ev. kan man kapa original spolarslangen för att undvika den lilla båge som det annars blir. Total arbetstid: ca 10-15 min.
Bild