Annons

Nu ägare till en Hyundai SF CF V6 A4 Sailing Edition

1
Hej,

Är en före detta SAAB ägare, sålde nyligen min SAAB 9-3 2.0t Vector -04 och köpte en Hyundai SF CF V6 A4 C7 Sailing Edition från -06 som gått 2400 mil. Jag är hittills enormt nöjd men fick vänja mig av vid min gamla körstil, hade ett tag svårt att köra min SF under 1.15l per 100km i början. Nu cruisar jag fint runt 0.8l per 100km på vägarna. Tack för alla råd om ekonomisk körning på detta forum.

Markus
SF CM V6 A4 C7 Sailing Edition -06
Annons

2
Hej och mycket välkommen till Forumet, Kmarkuz! :D :D
Visst är det en härlig bil, Go´Santan...! :biggrin:
Nu får du lära ut, hur du kan cruisa runt med en förbrukning på 0,8 L/mil? :?
Jag har svårt att få den att dra mindre än 1,15 L/mil - utom vid något enstaka tillfälle... :roll:
(Förstod vad du menade - 0,8 liter per 100 km är ju verkligen snålkörning...! :shock: :lol: )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Hej 181 Skäreläjan & Tack så mycket!

Jo, jag är väldigt nöjd, och enormt tyst för att vara en V6'a, eller hur!?

När det kommer till bränsleförbrukning för Santan så kommer jag som lägst i förbrukning vid en hastighet runt 75km/h – då har den kunnat ligga runt 0.6-0.7l/100km. Nu kör jag på skånska vägar, dvs väldigt platt och inte mycket uppför och nedför dessutom väldigt raka sträckor. Jag kör E6 motorväg mellan Malmö och Ängelholm under mitt test och under bra väderförhållande. Luftmotståndet blir ju ett aber för dessa stora bilar i höga hastigheter över 100km/h eller starka motvindar och det blir genast mycket jobbigare för Santan att dra och förbrukningen ökar ordentligt.

Så denna soliga dag, vindstilla, rak vägsträcka och farthållare satt på 100km/h så låg förbrukningen på 0.8l/100km men sjönk ibland ned till 0.65-0.7 till min glädje dock med lite hjälp av väglutning nedför. Samma test följande dag i monsunliknande regn och blåst blev det jobbigare för Santan och då snittade den 0.9l/100km men gick ibland upp till 1l/100km! …

På vägarna använder jag alltid farthållare och anpassar hastigheten till trafiken utan broms och gas utan med +/- farthållar-funktionerna på ratten, ett + ökar farten med 3km/h och ett – minskar farten med 3km/h.

Vad tror du om min syn på det hela?

Markus

4
Hejåvälkommen kmarkuz! :D :D

Kul att du gillar bilen! Det är som sagt stor skillnad på bränsleförbrukning vid ökande hastigheter.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

5
Hej , tja farthållare drar i regel mer bränsle än om man jollrar själv med gasen , mest pga att farthållaren inte ser "framåt" . Om du gasar själv så kan man ju låta farten sjunka lite i uppförslutet å öka i nerförslutet jämn gas som sagt.. . Den erfarenheten har jag iallafall. Mindre skillnad blir det ju färre backar å krön det är .

Mvh Anders.