Annons
Annons

2
Jag tycker inte det funkar bra med spray. Även matt spray blir ofta lite flammig. Jag tar hellre våtservetter för plast/instrbräda. Har ingen speciell favorit.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
Jag har haft samma problem på flera bilar och det bästa jag kommit fram till är:
1. Är det bara ytliga skrapmärken/skit från skosulor så tvätta försiktigt med T-sprit - låt dunsta bort! Ta sedan en kräm - typ "Black Crome" (verkar egentligen vara en skokräm) i ett tunt lagen låt torka en stund- putsa sedan som ett par skor. Ännu bättre är att använda spray "VINYL MAKE-UP" från MAN (samma som lastbilstillverkaren) om det inte blivit missfärgningar. Vet tyvärr inte var jag köpt flaskan för 2-3 år sedan, troligen Biltema eller OkQ8.

2. Har du fått repor i plasten:

A: små repor som bara syns vid snedbelysning - känn med handen - ta ev en grov handduk eller mycket fint sandpapper för att få ned de upphöjda "ryggarna". Har det inte blivit någon färgförändring - använd spray och putsa ordentligt efteråt!

B: Grövre repor som både syns och känns tydligt - ta ett målarrakblad och dra försiktigt längs repan så du får bort "ryggen". Därefter är det bara någon form av "Black Crome" som gäller! Lägg på ganska tjockt, dra av med typ ett gammalt torkarblad och vänta flera dagar. Sedan har det torkat in och fyllt upp repan någerlunda så kan du putsa med trasa. Jag har fått en viss förbättring, men inte lyckats fullt ut att få det se ut som nytt - men det är det är det närmaste jag kommit i alla fall.

Vad gäller "våtservetter" så använder jag bara sådana ovanpå brädan och på instrumentpanelen där man har svårt att komma åt.

Lycka till! :wink:
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009

4
Hittade prislappen på spray-flaskan. Den var inköp på PREEM! :?
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009