Annons

CRDi-R - vad är det?

1
Jag har klurat kring tillägget -R i motorbenämningen, men finner inget svar trots intensivt googlande. Är det någon som sitter inne med svaret?
Om jag förstår det rätt så betyder förkortningen CRDi Common Rail Diesel injection, men vad står -R för?
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.
Annons

3
Lenn98 skrev:Enl. Wiki står CRDi för Common rail direct fuel injection

// Lennart
Så är det naturligtvis, direktinsprutning. Tackar!
Då återstår bara det där sista -R, vad det nu kan vara en förkortning för... :-)
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.

4
Ja vad R står för var svårare att få grepp om. Men nu har man ju blivit så nyfiken på en bokstav man inte haft en tanke på förut så, man hoppas någon klok man eller kvinna på forumet löser detta.

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

5
Jag tror, men vet alltså inte, att det kan röra sig om en serie/typbeteckning liknande Hondas R-serie, Rovers K-serie eller GMs LT-serie.
Dessa motortyper har spottats fram i mängder av varianter till olika biltyper, förmodligen med någon gemensam egenskap i botten.

Mvh/e
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive, Cassa White
Peugeot 107
Hobby 605 AK

6
Låter vettigt Erik. Motorn går ju så bra så vi får väl säga att R står för Racing. :D :D
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

7
Lenn98 skrev:Låter vettigt Erik. Motorn går ju så bra så vi får väl säga att R står för Racing. :D :D
Det kanske stämmer. Volvo hade ju 850R som flaggskep ett tag och Honda har sin Civic Type R som är rivig. TIll råga på allt finns det Honda Civic Type R, Civic Type R GT och Civic Type R Race. Tårta på tårta för säkerhets skull! :shock:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

8
Lenn98 skrev:Låter vettigt Erik. Motorn går ju så bra så vi får väl säga att R står för Racing. :D :D
Smart...
det står ju R på växelspaken med...
Kanske ska prova den efter 6ans växel.... :finstilt: He he...
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

9
Du måste fått en bil avsedd för norska marknaden, där har man en extra Räserväxel :D :D

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

10
Lenn98 skrev:Du måste fått en bil avsedd för norska marknaden, där har man en extra Räserväxel :D :D

// Lennart
hihi den minns jag :D
Hyundai ix35 2.0 CRDi-R A6 Sport,CoolBrown 2011

Re: CRDi-R - vad är det?

12
SuperMek skrev:Jag har klurat kring tillägget -R i motorbenämningen, men finner inget svar trots intensivt googlande. Är det någon som sitter inne med svaret?
"R-diesel" är helt enkelt Hyundai/KIAs interna namn på den motorgrupp som sitter i våra bilar, den nya hel-alu commonrail dieseln som har fått kamkedja.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hyundai_R_engine

"Racing" går bra det med... :mrgreen: '


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting