Annons

Missljud efter kamremsbyte

1
Jag lämnade in min bil, en Coupe 2001, för service hos en Hyundai märkesverkstad. I servicen ingick det kamremsbyte. När jag fick tillbaka bilen så fanns det ett missljud från motorn som hörs tydligt in i kupen.
Det är ett vinande ljud (med hög frekvens) som påminner om en fläktrem. Det följer varvtalet och finns hela tiden (inte bara på låga varv).
Jag klagade på detta varpå verkstaden sa att det berodde på remmen till servomotorn behövde bytas.
Sagt och gjort, dom bytte den (ca 600 kr) men det blev ingen skillnad på ljudet. Vi gick ut och lyssnade tillsamms på bilen varpå dom på verkstaden hävdade att ljudet man hör är kamremmen. Det kan bli så i bland, att den inte kommer i samma läge som innan men att detta inte är något fel, hävdade dom.

??? Ska man behöva acceptera detta? Är det OK att en kamrem ger ifrån sig missljud?
Annons

Rem !

4
Hej igen :)

Ibland kan kamremmen låta lite när den är ny,
men då ska ljudet av efter några mil :?

Men det har hänt spännhjulet dragits åt
fel håll och då blir det missljud :shock:

Mvh Zukan 8)
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)

rem

7
Hej!

Tackar, tackar!! Kul att vara här :)


Bilen har nu gått minst 50 mil efter bytet, ingen skillnad av ljudet.


En fråga till: Om spännhjulet dragits åt fel håll, kan detta påverka livslängden hos kamremmen?

Igår lossade jag två skruvar på kåpan till kamremmen (så att den glipade lite) bara för att förvissa mig om att ljudet verkligen kommer från kamremmen och inget annat. Mycket riktigt ändrar sig ljudet om man låter den glipa eller stänger den med handen. Det låter inte bra och jag kan bara tycka att detta måste påverka livslängden hos remmen.

Re: rem

8
Andess skrev:Hej!

Tackar, tackar!! Kul att vara här :)


Bilen har nu gått minst 50 mil efter bytet, ingen skillnad av ljudet.


En fråga till: Om spännhjulet dragits åt fel håll, kan detta påverka livslängden hos kamremmen?

Igår lossade jag två skruvar på kåpan till kamremmen (så att den glipade lite) bara för att förvissa mig om att ljudet verkligen kommer från kamremmen och inget annat. Mycket riktigt ändrar sig ljudet om man låter den glipa eller stänger den med handen. Det låter inte bra och jag kan bara tycka att detta måste påverka livslängden hos remmen.
Det låter ju inget vidare det här. Jag hoppas att du får mer info från Santavalp som kan sina saker. Då kan ta problemet igen med verkstan och ställa några kontrollfrågor.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Rem !

9
Hej :)

Den där kåpan sitter med 4 skruv ta bort
dom och den övre kåpan så ser du spännhjulet :wink:

Dra runt motorn för hand eller starta den men
inga fingrar i närheten, kolla att spännhjulet
snurrar så det inte står still :?

Står det still = fel , sliter det på kamremmen :shock:

Mvh Zukan 8)
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)

10
Hej!
Jag tänkte bara rapportera utgången av detta fall.
Efter en viss dialog med verkstaden gick dom med på att kolla på bilen igen. Dom kom fram till att kamremmen var för hårt spänd.
Ljudet är nu klart lägre, även om det fortfarande finns där. (jag hade kanske inte lagt märke till det om denna historia inte uppstått)

Slutet gott !!!

Tack för all hjälp!