Annons
Annons

2
Valfri syntet med 0w-30 eller 5w-40 beroende på var i landet du befinner dig och hur nedkyld bilen tillåts bli när den parkeras över natten? Jag har lilla dieseln och har fyllt på ca en halvliter av OK:s syntetolja efter 1000 mil. Jag kommer att byta oljan helt efter 1500 mil då serviceintervallet är 3000 mil.
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.

3
Nu vet jag inte om hur det är i dagens motorer om dom bänkas innan dom sätts i era bilar.
vet om att lastmaskin jag kör där bänkkörs varje motor innan dom monteras i maskin, o då behvöer man inte oroa sig för olje serivcen så mycket.


men däremot om dom inte gör det då kan man kanske vilja byta olja vid 500 mil, för det samlas en hel del järnflisspån i oljan o det hade jg inte velat haft som hade flygit runt i min nya motor
kör volvo v70 n 2,4t

4
Enligt uppgift är motorerna bänkkörda innan de monteras i bilarna, därav att första service utgår, den som klassiskt genomförs efter något 100 mil eller så. Dock är jag lite tveksam till serviceintervallet om 3000 mil vad gäller oljan varvid jag gärna själv gör ett extra byte halvvägs. Lite av resonemanget att "det kan inte skada i alla fall".
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.