Annons

Frågor kring dragkrok

1
Hejsan alla!
Jag köpte min lilla i10 (1,1) för 21 månader sen. Då bodde jag i närheten av en storstad utan för stora transportbehov. Men sen förändrades livet och "härute" på landet upptäckte vi att utan dragkrok (och egen släp) funkar inte villalivet. Märkesverkstäderna tar hutlöst betalt för en krok. Långt över åttatusen spänn. Gds (gör det själv) blev alternativet och beställde ett komplett EU godkänd paket från nätet. Det tog ett tag tills jag upptäckte hur kan man montera ner stötfångaren. (Monteringsanvisningen är under all kritik, men ännu värre med den elektriska biten.) Momentnyckel fick jag låna av en bekant, MEN!
Det är ok att monteringen för dragkrok är förberedd från fabriken, mekaniskt, tack och lov. Men hur i hela fridens namn kommer man genom plåten därbak utan att borra eller förstöra befintlig kabelgenomföring (i det här fallet bredvid skyltbelysningen).
Den andra, om inte större frågan, var kan montera och elansluta till AMP-X7 styrenheten. Var är det enklast att hitta alla kablar som går bakåt utan att strippa inredningen.
Är jag klar med jobbet och blir bilen godkänd på regbesiktningen, delar jag gärna med mina erfarenheter.
Tack för hjälpen!
ps. Mig veterligen finns det inte gratislitteratur i ämnet på nätet. De som jag hittar leder till skumma reklam eller/och betalsajter.
LG i10
Annons

2
i många fall måste man strippa inredningen

lägg upp lite bilder på hur du menar och bilen baktill, finns olika monteringsanvisningar för olika dragkrokar.

samt vilket märke är det på elsatsen? finns där nån länk på internet till en beskrivning?

jag har monterat en del drag på nya hyundaibilar dock ingen i10 men tror nog att jag kan hjälpa dig =)

3
Tiffster skrev:i många fall måste man strippa inredningen

lägg upp lite bilder på hur du menar och bilen baktill, finns olika monteringsanvisningar för olika dragkrokar.

samt vilket märke är det på elsatsen? finns där nån länk på internet till en beskrivning?

jag har monterat en del drag på nya hyundaibilar dock ingen i10 men tror nog att jag kan hjälpa dig =)
Hej Tiffster.

Du verkar vara insatt i hyundai, Lagt upp ett ämne och spolare till lyktorna på hyundai i30.... Finns det nåt sånt anpassat till i30 ?

Känner du till nåt om detta ??

Tack
Svart i30 1,6 CW CRDI blue 128 hk 2011

Det går framåt

4
Hej Tiffster!
Tack för din hjälp!
Nu har jag kommit så långt att kroken är monterat, samt att elen är indragen i bilen. (Kan tänka mig skriva en liten GDS-artikel om det, om det skulle behövas.) Till sist hittade jag två gummipluggar under det vänstra lamphuset längs bak. Det finns två, men bara den ena (den större) leder in i bagagerummet bakom plastpanelen. Det finns ett antal viktiga saker att tänka på i samband med avmonteringen av stötfångaren och kabelgenomföringen. Klart att bilverkstäder tar duktigt betalt för monteringen. kunskapen kostar.
Alltså elen.
Det finns en bunt med kablar som går under plasttröskeln på vänster sida och kan blottas om man skruvar loss (lyft upp sittdynan först) plasttröskeln under den bakre stolen mot dörren. Man kan skarva kanske där med skarvklämmor till den bifogade AMP-X7 styrenheten som i sin tur ansluts vidare till den 7 poliga kabeln vidare ut.
Men frågan kvarstår. Var ansluter fabriken/verkstäderna elen? Kan fråga på ett annat sätt också. Hur tar man enklast bort den vänstra sidopanelen i bagageutrymmet, där det lär finnas kanske bättre möjlighet.
En annan liten lustighet här. Färgkodningen till hö resp vä blinkers är indentiska. Svart och gult... Vilket är vänster? :?:
Att få en uppfattning/klura ut monteringen är man tvungen att surfa lite... och tänka en hel del. Jag fastnade för Bosal kroken (länk till den modellspecifika satsen: http://www.dragkrok.net/butik/dragkrok- ... -2008.html
Dels för att det är enklare att montera än Thules ( http://www.thuletowingsystems.com/kabel ... lnr=716551 ) dels för att det är väsentligt billigare. Thules elsats är om möjligt ännu mer ogenomtänkt.
Men gemensamt för bägge är den minst sagt bristfälliga monteringsanvisningen, framförallt elanslutningen. De bilderna som finns med i pdf-arna visar en KIA Picanto! Eller en Athos... :?
Tack igen och vänta med spänning :) på svar!
Hälsningar L.
LG i10

Har någon för en i10?

5
Hej igen alla hjälpsamma!
Har kollat kabelbunten närmare. Det verkar så att det finns en box/fördelningslåda bakom den vänstra bagagepanelen och därifrån leds lampkablarna vidare. Ironiskt nog med identiska färger till höger, resp vänster sida. Alltså efter fördelningslådan.
Fråga nr1: Hur tar man loss denna panel?
Fråga nr2: Kabelbunten består av 14 st färgkodade tunnare kablar + 4st tjockare. Har någon en ritning över elschemat? (evt scanna/fota motsvande sida från en reparationshandbok)? Den handledningen jag fick från leverantören är som sagt var innan... hmmm bristfällig.
Vissa ledningar kunde jag identifiera mot alla odds, vissa färger finns inte...
Som elektrikerna säger: "Friskt kopplat, hälften brunnet." Men det kan vara en dyr affär att byta kabelstammen... Så jag kopplar inte på måfå.
Till den hjälpsamma som kan bilel kan jag skicka den inscannade dokumentationen (3 bilder) som jag fick tillsammans med kroken, här på privatmeddelande (jag vet inte hur bifogar man en bild här öppet).
Tack igen och väntar på svar med spänning! ;)
LG i10

+en varifrån?

6
Oki mina läsare!
Jag kan meddela er som funderar på att göra "operationen" GDS dragkrok på en i10, var förberedd på att överlämna det till en fackman.
Och det innan ni börjar riva ut bagageutrymmet! Plasten är osannolikt skör och många fästpluggar kommer att gå. Och en del av panelinfästningarna. Ni kommer även upptäcka att kabelstammen på ett lekfullt ologiskt sätt går på höger och på vänster sida bakåt. Att bara dra ut lampkablarna med hela lyktarrangemanget via/med gummipluggen är en lösning som dock ej fungerar på vänster sida. Kabelstammen är för kort.
Nu till frågan.
Det krävs att man ansluter + till styrenheten (den som följer med kitet).
Var? Det vore enklast att avgrena från dörröppningskontakten (den tänder ju innerbelysningen), men kabeln är för klen. Å andra sidan går 4 tjockare kablar bakåt (grön, vit, blå och orange) men kunde inte luska ut vart.
Någon idé?
Tack för hjälpen!
LG i10

klart

7
Kroken är monterat och klart. Gick genom registreringsbesiktningen utan anmärkning. Besiktningsmannen såg denna modell (från Bosal) för allra första gången. Det är en ganska sällsynt kombination: Hyundai i10 1,1 med krok på.
Men eftersom kravet om avtagbar krok försvann, behöver jag inte montera ner kulan om jag inte använder dragkroken. På sätt och vis är den en "fast" dragkrok då.
Nu när bilen blev lite tyngre bak, så den går mycket lugnare i bakvagnen.
All inredning bak i skuffen är tillbaka också, men eldragningen blev lite komplicerad. Där krävs det att man är ytterst noggrann. Med denna tillsats (kontrollenhet) tickar den lilla dosan bakifrån (utan släp) och när man kopplar släpet så piper det i takt med blinkandet. Smart.
Återigen: gör det inte själv om du inte kan din bil utan och innan! Se inläggen innan.
Ha en trevlig sommar!
LG i10

8
OJ oj oj, Vilket bökande du har varit med om. Jag skulle ge mig på dragkroks montering på min i30. Jag tror att jag skulle ha stött på ännu värre problem.
Som tur, Med lite prutande och en värdecheck som jag fick som kompensation bland annat i samband med den fördröjda leveransen på bilen, kom jag undan billigare med kroken, fastmonterat o besiktigad och klart.... Puhh..
Slapp allt bök med den .
Svart i30 1,6 CW CRDI blue 128 hk 2011