Annons

Frågor kring i30 -08

1
Hej!
Har kikat ett tag på dessa fina bilar och är i startgroparna för att inhandla en.

Har funderat på detta med kvalitetsgarantin som 2008 års modeller hade 9år på. Gäller denna garanti även när bilen byter ägare?
Jag tycker att garantin borde följa med bilen och ej ägaren men när jag var hos en hyundai försäljare i Luleå och provkörde en -08 så ingick bara en 3års kvalitetsgaranti. Kan det vara så att den bilen jag körde var producerad 07 men hade modellbeteckning 08 och gick därmed med 07 års garanti som var lägre..07 var väll garantin 7år? alltså 2011 så borde det vara 3 år kvar?

Har i30cw mycket högre bränsle förbrukning än vanliga i30? Kollar enbart på diesel crdi 115hk..

Hos Hyundai återförsäljaren så sa de att servicen kostar mellan 2000-3000 beroende på om det var den lilla eller stora servicen.. Hur väl stämmer detta tycker ni?

Några brister man kan kolla på hos I30-08orna? Både halvkombi o kombi..

Tack för svaren så länge!

MVH
Sami
Annons

2
Bränsleförbrukningen är nog bara marginell, kör man som folk så snittar man nånstans 0,5-0,6.

Det du ska kolla upp på en beggad i30 är:

*Kräng stag fram å bak, för oljud i gupp.
*Kolla så det inte kommer några missljud ifrån elservon både vid svängning och vid gupp.
*Kolla att handbromsen tar som den ska och inte är lös hela vägen upp i taket, har man otur så är det segmenten bakom bromsskivorna till handbromsen som kärvat ihop pga för dålig användning av handbroms. Går utmärkt att ta isär och smörja upp men det krävs lite arbete för att plocka isär allting.
*Självklart kolla så serviceboken är ifylld och även att rostskydds kontrollerna är gjorda.

Annars är i30 en mycket fin bil, jag funderar själv starkt på en!! Rekommenderas varmt!!
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11