Annons

Byta ut orginalradionradion del2

1
Startar en ny tråd om detta då det mer handlar om själva enheten än ljudet. Hoppas det är ok. :)

Jo, har ju på 2008'an idag den klart blått lysande orginalradion sitter där idag. Ljuset fixade sig halvhyfsat med lite solfilm (riktigt jobbigt att köra 30 mil i mörker med en blå ficklampa riktad mot sig) men två problem är kvar. Ett är att det inte finns nån aux in och nästa är att USB-ingången har fått nåt vajsing. När jag sätter in ett minne (testat flera olika inkl. telefonen som fungerat förut) står det bara "USB Reading". Går det att lösa så _kanske_ jag behåller den ett tag till.

Jag är i första hand inte ute efter en värsting (men det kan ändras :)) utan, som sagt, mest efter en extern ingång så jag kan köra telefonen i bilen. Att lyssna på ex. en ljudbok i den nuvarande är tålamodsprövande då den "spolar" snudd på i realtid. Att spola fram 20 minuter tar en kvart. :)

Jag har kikat ex. denna: http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ ... 7382.4686/

Ser hyfsad ut och det går att ändra färg på belysning så man kanske kan hitta en liknande blå. Men hur blir det med rattknapparna? Är det standardfunktioner som funkar i de flesta apparater? Behöver man handvira sladdar eller finns det standardkopplingar som funkar?

Om man skulle gå på en DVD-spelare, är det nåt man använder efter att nyhetens behag lagt sig?

Jag är som sagt inte speciellt rutinerad vad gäller detta utan tar gärna emot all input kring bilstereo. Och ja, jag gillar grejor mer än vad jag är snål. Mycket mer, så alla materialtips beaktas. :D
Santa Fe V6 Exclusive 2003 mörkblå
Santa Fe Crdi Exclusive 2008 mörkgrå
Annons

4
Well, fyller på mitt egen tråd. :)

Ny radio beställd och åker in till helgen.

Den gamla finns nu då till salu ifall någon vill ha blåljus i bilen alt. sätta in vid försäljning (alltså, väldigt billigt. usb funkar iofs nu men nåt glapp är det)
Santa Fe V6 Exclusive 2003 mörkblå
Santa Fe Crdi Exclusive 2008 mörkgrå

5
Jag har gått och grunnat länge på att byta ut originalet. Vill främst kunna koppla in mobilen antingen via Bluetooth eller via AUX. Till slut efter 2 år slog jag till i går, också på en JVC men modellen KW-XR811 med Bluetooth.

Funderade mycket på var jag skulle köpa den, Sverige eller Tyskland. Det sistnämnda är mycket billigare men var orolig för garantin (men å andra sidan var priset så lågt att man skulle kunna chansa...). Till slut hittade jag den i England på "anrika" Amazon för £170 (1800-1900 kr).



Passade på att köpa ram och kabeladaptrar på Amazon också (via Autoleads). Väntar med spänning på leveransen, sedan ska man in och grotta bakom panelen...suck :?
------------------------
Santa Fé 2.2 CRDi

6
Kan säga att radion kom efter ca 10 dagar, och för en vecka sedan monterade jag den. Lite trixigt att veta hur alla paneler etc skulle tas bort, men beskrivningen som kom från Autoleads stämde och gav bra hjälp.



Det knepigaste visade sig vara att dels så var adapters från Autoleads fel, men som tur vara hade jag köpt en annan långt tidigare som passade, och dels så passade inte ramen exakt. Efter lite filande och längre skruv på Biltema fick jag ihop det i alla fall. Mycket nöjd, har nu Aux in, Bluetooth audio, iPhone styrning direkt via vanlig iPhone USB kabel. Dessutom är ljudet mycket bättre i sig självt.

Det enda som inte funkar är rattstyrningen men det visste jag. Går kanske att fixa med ytterligare adapter för radion har en separat ingång för det.

Edit: Fattar inte hur man ska få bilden synlig i inlägget :roll:
------------------------
Santa Fé 2.2 CRDi

7
Har även jag bytt ut originalstereo...

Blev en Macrom m-dvd 7702r
http://www.macrom.it/en/navigazione-mul ... m-dvd7702r

Hade allt jag kände att jag ville ha:

Bluetooth handsfree, dvd spelare, backkameraingång och gps

köpte en backkamera som man monterar i originalhålet för den högra nummerplåtsbelysningen,man behöll även original belysningen. :D

Har hållit på 2 kvällar och dragit och gömt kablar men nu fungerar allt :D
Santa fe 2.2 crdi M5 2006

9
Ja få se nu,
stereon fick jag köpa demoexet i butiken för 3500kr backkameran kostade 139kr med frakt på ebay och en skarvkabel rca biltema 49kr
sen tillkom det att jag har beställt en ny mittdel till bilen då jag har en 2006a med enkeldin så jag har köpt en dubbeldin mittdel, hittade på ebay i Israel för 336 kr med frakt
så kalaset slutade på dryga 4000kr i mitt fall..

en reflexion är hur underbar Hyundaien är att skruva i, elscheman finns på nätet och dom e utmärkta! Och det är jättelätt ta lös och sätta tillbaka all plast utan att riva sönder :)
Santa fe 2.2 crdi M5 2006