Annons

Passagerarvärme

1
Logan tog upp följande:
Ett stort problem dock, varför måste det vara så f-b kallt vid benen på passagerarplatsen. Efter en timmes körning så försvinner värmen och man får sätta fläkten på näst högsta för att få vamt och då håller föraren på att storkna av värme.
Vid 3000 mil servicen sades att man inte kände till problemet och inte kunde göra något om det inte fanns något servicemeddelande från generalagenten.
Annons

2
Frågan behandlades på "teknikträffen" hos hyundai. Se följande text:

ACC – Klimatkontrollen (”kylomaten”)

Varför går återcirkulationen hur länge som helst när det är varmt ute? För att göra det hela väldigt kort, när du trycker på AUTO så sköter sig hela systemet sig själv. Systemet försöker uppnå den visade temperaturen i kupén, och det gör systemet bäst genom att föra ut luften mot golvet eller genom ventilationsgallren. På vintern fungerar inte det så bra utan vi vill ha upp temperaturen på rutan. Nu måste man börja ”manipulera” och det gör man genom MODE-knappen och väljer var luftströmmen skall gå. Sabbar man inte automatiken då? Nej! Det gör man inte. Även om AUTO-symbolen är borta så sköts alla funktioner som vi inte har rört automatiskt. Om du tycker att återcirkulationen går för länge, stäng av den. All annat är fortfarande i Auto-läge.

Tips: Sommarläge – AUTO utan återcirkulation. Vinterläge – Defroster och luft till fötterna. I övrigt sköter AUTO-läget allt utan problem.

Efter en längre tids körning kan temperaturen behöva justeras, då den inblåsande luften kan uppfattas som lite svalare. Själva temperaturangivelsen bör inte betraktas med absolut precision, genom att kolla med ”hemma” –termometern. Se tempangivelsen som en skala mellan 1 -- 30 och försök finna din egen ideal temperatur, det kan variera mellan 18 – 22 grader.

Om du vill ta del av hela referatet så hittar du det på hemsidan under fliken träffar: http://www.santafesweden.se/
/Fjällis med 3 Santor och nu SAAB 9-5 SportCombi 2,0t BioPower 2007.

3
Jag fiskade upp en liknande tråd från gamla forumet:

Norrbo:
Har problem med värmen på passagerarsidan, det finns en framtagen lösning men det verkar inte vara många som har detta problem! Det drar kallt vid fötterna längst fram vid landsvägskörning i kyla. Det är ännu inte åtgärdat på min bil, verkstan ville inte veta av bilen eftersom den inte är köpt därifrån. En annan verkstad på en annan ort lovade hjälpa mig om dom inte ställer up. Är det någon annan som irritera sig på att ute tempen bara visar till -30?
ClasseClas:
Jisses vilka sopprötter, om de är aukt. verkstad får de vara så vänliga att serva alla Hyundai-bilar i trakten. Hur tänker de egentligen? Vill de inte tjäna pengar? Suck!
Gör så här: Om de är aukt. verkstad så kontaktar du huvudkontoret och pratar lämpligtvis med servicechefen där, som i sin tur får prata de där tomtarna till rätta. Kolla efter telnr här: http://www.hyundai.se/

För egen del har jag inte märkt av problemet med kalldrag, men här i 08-land är det oftast inte så kallt.

Temp.mätaren o minus 30, hittills är det bara Swedefe som har reagerat på det. Tänka sig, koreanerna kunde nog inte inse att det kan bli kallare än -30...
Swedefe:
Aah - roligt med någon som rör sig i "ytterkanterna" - själv blev jag grymt besviken när termometern "bottnade" redan på -30 grader - man vill ju veta hur kallt det egentligen är...


Det där med fixen för kallras framme vid passagerarfötterna vore bra att få veta mer om - hustrun svarar på direkt fråga att hon noterat och kommenterat samma sak vid rejäl kyla, men att jag aldrig lyssnar...

(Nix, det är inte så att jag alltid kör och hon alltid åker med - vi kör bilen ungefär lika mycket.
Det är snarare så att jag tycker det är skittrist att åka bil - jag brukar somna efter en kvart i högerstolen, det är väl då jag inte lyssnar, kan tänka...)
Norrbo:
Hej!
Fixen är sådan att man isolerar utrymmet ovanför passagerarens fötter och monterar en plastskiva under isoleringen, så att det ska se snyggt ut. Jag har inte fått det utfört men pratade med en annan verkstad som hade gjort det på någon bil men på ett annat sätt.
Dom hade monterat en isolerskiva och delat på den för att möjliggöra fläktmotorbyte om det skulle behövas. Det verkar som verkstäderna inte får fullt betalt för detta, därav vill inte min närmaste verkstad fixa detta. Min bil är inte köpt därifrån, men verkstaden på orten där jag köpte min bil skulle ställa upp men han ville att jag skulle fråga en gång till och det har jag gjort och väntar på svar.
MVH Norrbo
Chrille:
Shit fan ja har samma grej på min.... Å ja som trodde gummans frost-attacker var inbillningar Hm icke bra...
ClasseClas:
Har du detta problemet även om du styr om ACC:n till "pil ner", dvs fläkt till fotutrymmet?
Norrbo:
Hej!
Enda sättet som fungerade var att trycka på recirkulationen. Luftutblåset kommer för långt bak för att värma fötterna!!
MVH Norrbo
ClasseClas:
Det här diskuteras på SFF Global också med liknande kommentarer som denna tråd med recirken som en (kortsiktig) lösning:
http://p211.ezboard.com/fhyundaisantafe ... 1283.topic
walle:
Precis!
Trumman som sitter under handsfacket kan bli väldigt kall eftersom det är luft direkt utifrån. Köp en självhäftande isolerskiva på biltema mekonomen micro mm och linda den runt så gott det går. Att sätta dit en plastskiva tycker jag inte ska vara nödvändigt.
ClasseClas:
Jag noterade också att luftutsläppen i mittkonsolen är olika; på förarsidan är ventilarean större än på passagerarsidan. När jag kände med handen så tyckte jag att flödet på förarsidan var betydligt högre än på pass-sidan. Detta i läge "pil ner" på ACC:n. Undrar om inte detta förvärrar problemet...