Annons

Blinkande alarm-LED

1
Hämtat från tidigare forum:
ClasseClas:
Å så fick jag till slut tummen ur ölflaskan...
Kolla här, en liten go LED på centerkonsolen!
Bild
Bild
Delar som jag använde:
1) Larmatrapp, Biltema 43-159, 19:90 SEK (Mekonomen 67 SEK!!).

Givetvis går det att köpa lösa LEDs och motstånd, men tyvärr är det minikvantiteter på speciellt motstånd som är horribla vilket gör att priserna blir därefter. Billigast med atrappen.

2) LED-hållare för 5mm LED, Clas Ohlson, 10-pack, 22-744, 20SEK.

3) Skarvklämmor för att koppla in LEDen, ex. Biltema, 44-035, 9:90 SEK.

4) Kraftig tejp (typ 3M Auto Tape) för att fästa kablaget skrammelfritt.

Arbetsmoment:
1) Ta isär larmatrappen. Ta bort det svarta plasthöljet. Du har nu en LED med förkopplat motstånd + kabel (röd och röd/svart).
2) Ta bort undre halvan av mittkonsolen. Bort med askkopp, 2 skruvar. Dra rakt ut, sitter hårt! 1 vit kontakt för cigtändare, 2 för ACC. OBS! Alla kontaktdon är olika så det går inte att koppla fel vid monteringen!
Se här också:
http://www.hmaservice.com/webtech/iinde ... _394877240
3) Ta bort radion.
4) Ta bort övre halvan av mittkonsolen. 2 skruvar. Dra rakt ut, sitter hårt. Bort med kontakterna för dimljus, klocka etc (tot. 5 st).
5) Måtta in LEDen på övre konsolen. Jag placerade den ca 9.5 cm från den rundade kanten. Markera med en pryl från insidan så det blir en liten "bulle" på ovansidan.
Förborra med en säg 3mm borr. Borra upp med 5.5mm (kanske 6mm) borr för LED-hållaren. Kolla först med skjutmått vilken diameter LED-hållaren har.
6) Putsa grader på hålet om nödv. Tryck i LED-hållaren från ovansidan. Tryck i LED-paketet underifrån så att LEDen klickar fast i hållaren. Trä på låsringen underifrån. Ringen självlåser.
7) Vik försiktigt benen dikt an mot insidan av konsolen. Tejpa så att benen inte korsas. Tejpa kablaget på lämpligt sätt så att du kan koppla in LEDen via radiokontakten (M26). Se längst ned till vänster på bilden. Tänk på att kontaktvyn är sett från kablarnas sida!
Bild
8 ) Koppla in röd LED-kabel med skarvklämman på pinne 16 (Battery +). Koppla in röd/svart LED-kabel med skarvklämman på pinne 7 (ACC +).
Vad som händer är att LEDen blinkar så länge det är en potentialskillnad mellan pinne 16 o 7. När man vrider tändningsnyckeln från "OFF" till "ACC" så blir det 12v på båda pinnarna, vilket gör att LEDen slocknar (ingen potentialskillnad).
9) Nästa steg som det heter på engelska, "Rest is reverse".

Det tog mig ca 3-4 timmar att fixa detta. Nästa gång säkert bara 1 timme! Tyvärr var det lite läskigt att riva panelerna, som satt mkt hårt.

Det här är en fubb-lösning därför att LEDen aktiveras ej av larmet, utan av att man slår av tändningen. Jag ville göra en schysst lösning där man känner av om larmet är aktiverat, men fick inte till det.
Någon som känner sig manad att gå ett steg vidare?