Annons

16
Det blev lite senare pga mycket jobb.
Efter våran resa till Nederländerna och tillbaka har jag lite info om dieselförbrukning på sambons i40.
Efter 919 km tankade vi 62 liter.
Då har vi kört runt 100 på svensk landsväg, 130 på svensk motorväg, 130 genom Danmark och legat runt 130 genom Tyskland och Nederländerna där det var möjligt.
Pga mycket vägarbete mellan Hamburg och Bremen var det inte lönt att köra fortare.
På väg tillbaka körde vi runt 140 genom NL, DE, DK och SE.
Bara landsvägen lite lugnare.
Ingen större skillnad i förbrukning.
0,67 och då är bilen inte riktigt inkörd än plus att det blev en del kortare svängar i NL också.
Så ner till 0,6 är vårt mål och inte omöjligt, därför att hennes tidigare i30 cw 2.0 bensin visade samma mönster, alltså den gick ner i förbrukning efter ett tag.
Annons

Förbrukning i40 Automat CRDI Sport.

19
Ja nu senaste mätningen vid pump så var förbrukningen med sommardäcken
0,68562 l/mil och då är det som sagt sportversionen med 18" hjul 225/45 däck. Förbrukningen har inte sjunkit så mycket som jag trodde mot vinterdäcken på som är 17" 215 bredd. Bilen har nu gått 720mil.
mvh Conny Karlsson
__________________________________________

Min bil. Hyundai i40 1,7 CRDI Sport A6 Titanium silver metalllic. Svart skinnklädsel.

20
Så har jag då min första mätning efter väldig blandad körning blev det efter 64 mil ett snitt på 0,70. Färddatorn sa 0,63 varför jag även vill dela med mig av följande erfarenheter -

- Diesel skummar väldigt varför det är svårt att veta hur fullt det blir i tanken.
- Lutningen på bilen om marken är ojämn vid pumpen kan lätt betyda en skillnad på +- 1 liter. För att minimera felkällan bör man ha en "hemmapump" som man återkommer till.
- Någonstans mellan 1000-2000 mil får man en sänkning med runt 10%
- Bilen går otroligt bra!

;o)
Idag: Opel Insignia 5d, BiTurbo, Automat, 195hk, diesel
I går: I40 sedan 1.7 CRDi/136 aut 6-vxl Sport
I förrgår... Grandeur 3,3 12000 mil utan problem

Re: i40 1,7 CRDI Sport A6

21
Conny Karlsson skrev:Hej!

Min har dragit 0,74l/mil på första tankningen. Toppfyll-kör-toppfyll=förbrukning. Man kan tycka att det är något högt. Det är vid körning i stark kyla mellan 20-23 minus grader. Och dubbdäck 215/50-17.

Bilen har bara gått ca 90mil än. Men jag skriver upp allt jag tankar och mäter sedan förbrukningen på ovan beskrivna sätt. Färddatorn uppger en förbrukning på mellan 0,61-0,64 under körning (glädjemätare för föraren)

Hoppas att förbrukningen sjunker lite ju längre man kör,och när det blir lite varmare. Men som det är nu är jag inte nöjd med förbrukningen. Uppgiven förbrukning är ju 0,60l/mil. Jag har kört mestadels landsvägskörning,lite i stadskörning, men inte alls mycket i stadskörning.
I övrigt har jag kört mycket försiktigt utan kraftigt gaspådrag,förbrukningen borde vara lägre tycker jag.

Ska fortsätta att hålla er underrättade allt som milen rullar på.
Hej, observera att fäddatorn visar bara de senaste 100 kilometrarna, för mig som kör stad/landsväg märks detta tydligt, för hela förbrukningen krävs att man räknar ut det vid tankningarna. :!:
Josse

Färddatorn

22
Varför skulle färddatorn vara begränsad till de senaste 100km? Står det någonstans?

Ingen annan bil jag kört har haft den begränsningen. Jag är av uppfattningen att den beräknar medelförbrukningen sedan senaste nollställningen, vilken man lämpligen gör varje gång man tankar.

Värdet ändrar sig mindre och mindre ju längre den gått från senaste nollställning vilket även det pekar på att det inte finns någon milbegränsning.

;o)
Idag: Opel Insignia 5d, BiTurbo, Automat, 195hk, diesel
I går: I40 sedan 1.7 CRDi/136 aut 6-vxl Sport
I förrgår... Grandeur 3,3 12000 mil utan problem

Re: i40 1,7 CRDI Sport A6

23
josse skrev:
Conny Karlsson skrev:Hej!

Min har dragit 0,74l/mil på första tankningen. Toppfyll-kör-toppfyll=förbrukning. Man kan tycka att det är något högt. Det är vid körning i stark kyla mellan 20-23 minus grader. Och dubbdäck 215/50-17.

Bilen har bara gått ca 90mil än. Men jag skriver upp allt jag tankar och mäter sedan förbrukningen på ovan beskrivna sätt. Färddatorn uppger en förbrukning på mellan 0,61-0,64 under körning (glädjemätare för föraren)

Hoppas att förbrukningen sjunker lite ju längre man kör,och när det blir lite varmare. Men som det är nu är jag inte nöjd med förbrukningen. Uppgiven förbrukning är ju 0,60l/mil. Jag har kört mestadels landsvägskörning,lite i stadskörning, men inte alls mycket i stadskörning.
I övrigt har jag kört mycket försiktigt utan kraftigt gaspådrag,förbrukningen borde vara lägre tycker jag.

Ska fortsätta att hålla er underrättade allt som milen rullar på.
Hej, observera att fäddatorn visar bara de senaste 100 kilometrarna, för mig som kör stad/landsväg märks detta tydligt, för hela förbrukningen krävs att man räknar ut det vid tankningarna. :!:
Det är det jag gör när jag räknar ut förbrukningen. Toppfyll- kör-toppfyll delat med miltalet jag kört = förbrukningen.
mvh Conny Karlsson
__________________________________________

Min bil. Hyundai i40 1,7 CRDI Sport A6 Titanium silver metalllic. Svart skinnklädsel.

24
Min har nu rullat ca. 1700 mil och förbrukningen har gått ned en del jämfört med i vinter, dock svårt att jämföra med vinterdäck, kyla mm.

Har tidigare legat på ca. 0,6 milen men nu senast 0,52 och då blandad körning och några längre styrningar. Valt att köra på original 16" däcken för att se om förbrukningen stämmer, men skall invetsera i 18" snart 8)

Skall man ned på 0,45 eller där under så måste man nog hålla sig under 90 km/h och långkörning.

Får se i juli när det blir en långsväng genom landet på ca. 350 mil :D
Ljuset i tunneln kan vara ett mötande tåg!

Min bil:
Hyundai i40 1,7 crdi Premium, Blue spirit pearl

Senaste förbrukningssiffrorna.

25
Senaste uppdateringarna om förbrukningen på Hyundai i40 Sport automat. 0,67 l/mil de två senaste tankningarna. Tankningar.senaste och bakåt. 0,67, 0,67, 0,73, 0,70, 0,73, 0,68, 0,72, 0,75, 0,69, 0,65 l/mil.

Hur "nollar" man färddatorns förbrukningssiffror vid tex när du tankar bilen så den börjar om vid just den tankningen?
mvh Conny Karlsson
__________________________________________

Min bil. Hyundai i40 1,7 CRDI Sport A6 Titanium silver metalllic. Svart skinnklädsel.

Re: Senaste förbrukningssiffrorna.

27
Conny Karlsson skrev:Senaste uppdateringarna om förbrukningen på Hyundai i40 Sport automat. 0,67 l/mil de två senaste tankningarna. Tankningar.senaste och bakåt. 0,67, 0,67, 0,73, 0,70, 0,73, 0,68, 0,72, 0,75, 0,69, 0,65 l/mil.

Hur "nollar" man färddatorns förbrukningssiffror vid tex när du tankar bilen så den börjar om vid just den tankningen?
Tack för informationen, det verkar som man får räkna med 1-1,5 dl mer för en automat. Läste att Hyundai har en 8-stegad låda på gång. Undrar om den kommer till i40.

28
Intressanta siffror!

Är det enligt färddatorn eller verklig förbrukning?

Mina (har bara kört 300 mil) siffror är:

Färddator/Verklig förbuktning 0,63/0,70 0,67/0,68 0,66/0,71 0,64/0,69

När det nu börjar normaliseras skulle jag gissa att färddatorn visar ca 0,05 för lite.

Man kan välja i inställningarna om man vill att förbrukningen skall nollställas automatiskt eller manuellt (då håller man in knappen ett par sekunder).

;o)

/L
Idag: Opel Insignia 5d, BiTurbo, Automat, 195hk, diesel
I går: I40 sedan 1.7 CRDi/136 aut 6-vxl Sport
I förrgår... Grandeur 3,3 12000 mil utan problem

Förbrukning.

29
LenUlven skrev:Intressanta siffror!

Är det enligt färddatorn eller verklig förbrukning?

Mina (har bara kört 300 mil) siffror är:

Färddator/Verklig förbuktning 0,63/0,70 0,67/0,68 0,66/0,71 0,64/0,69

När det nu börjar normaliseras skulle jag gissa att färddatorn visar ca 0,05 för lite.

Man kan välja i inställningarna om man vill att förbrukningen skall nollställas automatiskt eller manuellt (då håller man in knappen ett par sekunder).

;o)

/L
Det är verkligförbrukning. Toppfyll-kör-toppfyll= förbrukning. Jag bokför all tankning och förbrukning. Automaten verkar ta ca 1dl mer än uppgiven eu-norm som Hyundai visar. Någor som brukar stämma bra är att lägga på ca 1dl på eu-normen då brukar man komma ganska rätt på verkligförbrukning,någor som också stämmer på i40.
mvh Conny Karlsson
__________________________________________

Min bil. Hyundai i40 1,7 CRDI Sport A6 Titanium silver metalllic. Svart skinnklädsel.

30
När ni skriver förbrukningen på era bilar så är däckstorleken ganska viktig att ta hänsyn till. En ungefärlig regel är att vid varje tum man går upp så ökar även förbrukningen med ca 1 dl/mil. Så drar den tex 0.57//mil med 16' så drar den 0,67 med 17' men allt beror ju såklart på hur man kör också.... Vår har ökat ca 0.8/mil med 17' jämfört med 16' och då har den nu gått ca 1500 mil och bör väl anses som inkörd. Sen så kör man ju även betydligt fortare nu på sommaren med 17 däcken än man gör med 16' vinterdäcken. Så även det påverkar ju höjd förbrukning.



Har en diesel 1,7 crdi 136 hk.