Annons

Coupe -01, misständer på cylinder nr 2

1
Jag har en Coupe från -01 som hackar och går dåligt på låga varv. Check engine lampan har tänts. Jag har gått in med ett diagnosverktyg (ODB-II) och felkoden man får fram är att cylinder nummer 2 misständer.

Jag har bytt tändstift. Jag tror inte att det är tändkablarna för det blir ingen skillnad när man drar och flyttar dom i sidled (fast jag är inte säker). Har haft problem med tändkablar på en Ford tidigare och då blev det skillnad när man drog och pillade på dom när motorn gick.

Jag gissar att det antingen är tändspolen eller en spridare. Har dock ingen lust att lämna in den på verkstan (igen) då bilen börjar bli till åren och gått ca 22.000 mil. Dom börjar väl byta både det ena och det andra så det blir nog dyrt.

Vad tror ni? Några ideer?

En ledtråd är som sagt att det märks mest på låga varv. Tomgången är också mycket låg (så låg att man tror den ska dö).

Edit: Ytterligare en fråga: Hur är cylindrarna numrerade? Dvs vilken är tvåan?
Annons

4
Brukar rekommendera att byta alla när man håller på för att det brukar inte dröja länge om en kabel väl är kass att dom andra går i sönder då det är rätt vanligt fel som SantaValp nämner.