Annons

I40 som dragbil?

1
Hej

Då det så sakta börjar dra ihop sig till bilbyte har jag varit runt och tittat och klämt på lite olika bilar. Ska för första gången satsa på en dieselkombi och för mig som idag kör bensindriven sedan finns ett bestående intryck, jäklar vad det låter.
I40 blev för oss båda ögats favorit men som alla nya bilar är den tydligen inte färdig. Däcken är lättlöst, uselt helljus kan hjälpligt åtgärdas med extrajus även om man missar rengöringen. Bilen är dock miljöklassad och får dra 1800 kg så min fråga är, hur fungerar den som dragbil och räcker värmen till på vintern eller måste man räkna in en dieselvärmare för 20-25000 i priset.
//Nicke
Annons

2
Flyttar upp denna tråd. Har köpt en i40 1.7 diesel med 136 hk och undrar om det är någon som har erfarenhet av den som dragbil, känsla, förbrukning etc.

Kommer själv dra en 1800kg husvagn med den.

Dragbil/extraljus

3
Har kört en sommar med miljödiesel sedan man. låda. (1200 mil) Ganska mycket Hobby på kroken, inga problem alls. Visserligen väger vagnen bara 1300.
Helljusproblemen gjorde sig påmind så fort det blev mörkt på kvällar, det löstes med EX3000 ramp från Kama Produkter, kan varmt rekommendera. Bränsleförbrukning rena glädjesiffror, hade Tucson v6 innan.

Dragbil - bara bra

4
Har själv en i40 med mijödiesel 115 hk. Min egen vagn väger 1370 kg och trodde att jag skulle få problem i sommar. Räknade helt kallt med att chippa bilen. Icke så. Min dragkompis med lättare vagn och ny Passat med 140 hk diesel var det inga som helst problem att haka på. Får se om jag gör det ändå men det ligger inte högst på priolistan längre. Har kört både 115 hk och 136 hk och märker ingen skillnad