Annons
Annons

Re: Leverans tider?

4
Importfirmor köper befintliga bilar som står hos en handlare med vilken de har ett avtal med. Då är väntetiden "bara" den tid det tar att ordna en transport samt skeppa bilen till Sverige. Plus någon vecka för att fixa till bilen.

Om man beställer en bil hos en handlare, så är bilen oftast inte byggd. Då ska bilen du vill ha byggas först, och just den färgen eller utrustningen ligger kanske i loppet att börja byggas först det eller det datumet, de närmaste tre veckorna från din beställning så bygger de kanske bara bilar utan taklucka. När bilen väl är byggd så ska den skeppas till Sverige, något som sker först när ett visst antal är klara att skickas samtidigt, och slutligen fixas till när den väl är på plats. En populär modell, som nya Santa'n tex, genererar extra lång väntetid då även handlarna själva beställer bilar att ha i sina hallar som utställningsex eller som demobilar.

Re: Leverans tider?

5
Precis, dom byggs helt efter kundens önskemål, dom har sådana listor med alla options som ska på bilen som förs in i VIN-nr.

Finns bilen redo, t ex. i hamnen i Tyskland (ett exempel), så är det som du säger ett par veckor, cirka 5-6 för att vara exakt.

Re: Leverans tider?

6
Hyundai har relativt få valmöjligheter för köparen; det är business eller premium som i första hand väljs av svenska köpare (select tror jag inte tar sikte på svenska köpare). SF:s med businesspaket finns det en hel del att få tag i just nu, men inte med premiumpaket. Jag vet att det finns större marknader, som är viktigare än den svenska, men hur svårt är det att skeppa hit en laddning SF:s premium? Jag beställde en premium i januari och fått besked att den bör levereras i november. Så till min fråga; finns det någon liten, liten chans att det går snabbare än så?

/Kristoffer

Re: Leverans tider?

7
Hej...
Vi beställde premium santa fe 2013 januari och väntar fortfarande. Först sa de mitt i juli kommer den, sedan de ändrade till november, och nu säger de att ni datum är 15 januari 2014. Alltså att vi har väntat ett år på bilen och börjar bli verkligen besviken på Hyunday. När vi har frågat återförsäljare då säger de att Hyunday har haft problem med fabriken och att det var streik där. Så därför sådan fördröjning. Har ni alla redan fått sin bil? Alltså vi väntar vidare.

Re: Leverans tider?

8
Vi väntade 18 månader på vår IX 35 exklusiv och det var värt att vänta.
Vi väntar nu på en Santa Fe och leverans i maj/Juni 2014, återförsäljaren hade beställt 2 premium 5 och den ena hade den färgen vi var ut efter. så vi behöver bara vänta 6-7 månader.
Ge inte upp.

Re: Leverans tider?

11
Äntligen vet jag :D att min Santa Fe Premium står på båt M/V Morning Lisa som just nu ligger i Röda Havet och skall gå in i i Aqaba Jordanien för att lossa just nu. ETA i Wallhamn 2014-06-30. DET NÄRMARE SIG FÖR VARJE DAG !!!!!!! :D :D :D :D :D