Annons

Automatlådan

1
Hej!
Jag har aldrig tidigare kört en automatväxlad bil. Eftersom jag om ett par veckor får min nya i10 med automatväxel har jag några frågor.
Är det någon som vet hur man handskas med automatlådan?
När man startar motorn skall spaken då ligga i P eller N ? Måste bromspedalen vara nedtryckt?
När man sedan skall iväg lägger man ju i R eller D ,med bromspedalen nedtryckt.
Hur fort kör bilen när man sedan släpper på bromsen (utan att ha gasat)? Eller står den fortfarande stilla?
Måste man gasa något för att bilen skall börja röra på sig?
Om man stannat i en uppförsbacke och vill köra vidare släpper man på bromsen. Glider då bilen bakåt innan man hunnit gasa?
Det verkar finnas ytterligare två lägen för växelspaken, 2 resp. L (osäker på om jag sett rätt). När används dessa?
Tacksam för synpunkter!
Annons

Re: Automatlådan

2
cerw skrev:Hej!
Jag har aldrig tidigare kört en automatväxlad bil. Eftersom jag om ett par veckor får min nya i10 med automatväxel har jag några frågor.
Är det någon som vet hur man handskas med automatlådan?
När man startar motorn skall spaken då ligga i P eller N ? Måste bromspedalen vara nedtryckt? P = Parkeringsläge vilket gör att bilen står still i läge N kan bilen rulla.
När man sedan skall iväg lägger man ju i R eller D ,med bromspedalen nedtryckt.
Hur fort kör bilen när man sedan släpper på bromsen (utan att ha gasat)? Eller står den fortfarande stilla? Bilen börjar rulla sakta oavsett D eller R.
Måste man gasa något för att bilen skall börja röra på sig? Nej.
Om man stannat i en uppförsbacke och vill köra vidare släpper man på bromsen. Glider då bilen bakåt innan man hunnit gasa? Ja det kan den göra om man står i en brant backe.
Det verkar finnas ytterligare två lägen för växelspaken, 2 resp. L (osäker på om jag sett rätt). När används dessa? Jag vet inte riktigt vad du menar men på min Santa är det så kallad Tiptronic, vilket gör att man kan manuellt växla upp och ner.
Tacksam för synpunkter!
Hyudai Santa Fe 2,7 GLS 2005

Re: Automatlådan

4
I läge "2" växlar lådan endast mellan ettan och tvåan, läge "L" låser låda till endast ettans växel
Dessa lägen används normalt inte men är bra att ha om det är isigt eller om man vill köra sakta med släpvagn

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600