Annons

16
Nu börjar det lossna!!!
Förbrukningen dalar allt eftersom när vi passerat 1700 mil. Började med att vår husvagnskörning slutade på 1,11 och var nedåtgående! Nu hundra mil senare konstaterar jag att förbrukningen i stadskörning snarast är UNDER angivna siffran 0,91. OBS sommartemp, men dock ändå! blandad något över närmare 0,8 mest beroende på att landsvägskörningen inte kommer ner i fabrikssiffrorna!
Avvaktar och ser var det slutar om några hundra mil till!
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009
Annons

Re: Bränsleförbrukning på IX 35 4WD

18
ix35 2,0 CRDI 184 M6
Mina två första tankningar med tankningskvitto, trippmätare och en miniräknare i näven visar 0,74 l/mil och 0,75 l/mil. Det skall då tilläggas att den andra tankningen i princip är ca 95% landsvägskörning (knappt 50 mil 100-110 väg och någon mil kö/stadstrafik). Det är visserligen långt ifrån de 0,53 (landsväg) som broschyrerna säger, men allt är som sagt nytt och behöver lite mil för att slita in sig (hoppas jag). Efter ca 200 mil så ligger jag lite drygt 1 dl över medelförbrukningen, trots minst 75% lugna landsvägsmil i jämn fart.

Min förra bil (som inte var en Hyundai men diesel) drog lite mer de första ca 1500 milen, men aldrig 2 dl mer. Om jag minns rätt så låg den på det som angavs för blandad körning vid landsvägskörning i början vilket var ca 1 dl mer. Under de knappt 14 000 milen som jag hade förra bilen i mina ägor så kontrollerade jag snittförbrukningen mellan varje tankning och även över 1 000 mil. Beräknat över 1 000 mil så var jag aldrig över det som angavs i broschyren för blandad körning.

Summa sumarum..... så ser det ut som att Hyundai förskönat siffrorna en del i sina broschyrer. i alla fall för den modell av ix35 som jag har.... Men trots denna lilla extra utgiftspost så ska det tilläggas att jag hittills är mycket nöjd med mitt bilval.
Senast redigerad av Rider08 den 18 maj 2013, 11:35, redigerad totalt 1 gånger.
IX35 2.0 CRDi-R M6 Sport -12
Yamaha Stratoliner XV1900

Re: Bränsleförbrukning på IX 35 4WD

19
Vad som står i brochyer om bränsleförbrukning är långt ifrån verklighet.
Den uppmätningen sker med s.k EU-cykel: Bilen körs inomhus på rullar med avstängd belysning och klimatanläggning, vilket innebär att motorn inte belastas med varesig luftmotstånd eller elektriskt effektuttag.
Enl tester i Vi Bilägare hamnar den verkliga förbrukningen 20-30% högre

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

Re: Bränsleförbrukning på IX 35 4WD

21
Nej, det är INTE tillåtet att göra yttre förändringar såsom att tejpa något! Däremot är allt avstängt: AC, fläkt, radio m.m. som drar ström - för att inte generatorn skall jobba. Allt med andra ord snålställt men inte "felställt". Att sedan programmet körs i lab-miljö gör att det inte är helt rätt.
Som jag tidigare sagt så får jag aldrig min bil ner till förbrukningssiffrorna vad gäller landsväg - lång ifrån (0,62) men är mycket överraskad att den i stadstrafik (Malmö) drar mindre (genomsnitt sommar-vinter) än sagt (0,92). Är det inte konstigt? Enligt mina erfarenheter brukar det vara tvärt om! Med tillkopplad husvagn (fullbredd 250cm) drar den numera runt 1.1l/milen, vilket jag är mycket nöjd med (snittfart c:a 90km/h).


Anders
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009

Re: Bränsleförbrukning på IX 35 4WD

22
Hustrun och undertecknad hämtade en bättre begagnad husbil i Skåne sistlidna helg.
Vi tänkte att ska vi prova husbilslivet nu när pensionsåldern börjar närma sig, med högt tempo dessutom.

I alla fall, vi tankad fullt i bägge åkdonen i Markaryd för vidare hemfärd upp mot Vagnhärad / Trosa. Den nyinförskaffade husbilen bestämde hastigheten och vi tuffade på i farter mellan 80-100 km/tim, mestadels i ca 90 men även 120 vid några omkörningar.

Väl hemkommna efter dryga 450 km visade färddatorn i vår IX35 på 0.52 l/milen.......................svårslaget........
Tänk vad lugn körning kan göra.

/e
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive, Cassa White
Peugeot 107
Hobby 605 AK