Annons

Sur på verkstaden!

1
Grr!

Att man bytte bromklossar fram redan vid 18,000 mil :roll: får man väl stå ut med, men att dom bytte torkarblad på eget bevåg retar mig!

Det var inget fel på dem - äkta originalgrejer; Made in Korea!
Med bara 33 månader och 18,000 mil på nacken var dom knappt inkörda!

Jag märkte inte ens någon skillnad förrän räkningen kom efter en vecka - då gick jag ut och kollade; nya grejer!

För sent att rota igenom sopcontainern efter "mina" blad den här gången... (Det har jag gjort tidigare, när jag låg i ställningskrig med SAAB-"verkstaden" - där var man tvungen att stå vid disken och gå igenom punkt för punkt vad man (inte) gjort på servicen...

Dessutom ser baksidan av min Santa Fe ser ut som en liberiansk oljetanker efter en serie plågsamma smörjningsförsök - vill ni se hur instruktionen till verkstaden ser ut?
 Kärvande baklucka
”Pistolgreppet” på bakluckehandtaget vill fastna i intryckt läge – måste pillas ut. Har sett samma sak på andra Santa Fe och på lånebilar där man försökt smörja ”utifrån” med kladd och söl som resultat – utan att det blivit bättre. Misstänker att vinterns vägsmuts letar sig in i mekanismen, och att smörjning ”utifrån” med lätta preparat som 5-56 bara löser problemet tillfälligt – men gör det värre på sikt…?
Vänligen fixa på ett b r a sätt!
Hur tror ni resultatet blev...?

Lägg där till att man använt samma smörja till bakrutetorkaren, som runnit ner och kladdat till hela bakdelen - GAAH!!!

Trist!
Verkstaden har fungerat klanderfritt tidigare, men nu börjar jag bli lite putt! Samtidigt så är det inte aktuellt att köra 5 mil rundresa bara för att gny på sådana här saker; bilen behöver ändå vårskuras, och en normal människa hade inte härsknat till över bytet av torkarblad...
Istället så kommer min reaktion vid något annat tillfälle -> jag kommer att gå i taket över någon annan (obetydlig)miss som verkstaden gör, och dom kommer att tycka att jag överreagerar; I see a bad moon rising...


Swedefe
...lättretlig men långsint
Annons

2
Swedefe,

Du har mina sympatier när det gäller torkarbladen.

Man blir ju bara förb----d :evil: :evil: när verksta'n smäcker på sina grejor till löjliga överpriser, utan att överhuvudtaget fråga. Och att inte returnera, eller åtminstone visa de gamla delarna t.ex. bromsklossar, är oförskämt.

Med 18000 mil på en uppsättning klossar, kanske ingen stor grej, men om man kör i stan med aut.växlad bil blir slitaget ett annat, :( framförallt på de främre klossarna

Just bromsklossar slits ju ofta mycket på ena sidan av skivan, och nästan inget på andra sidan, eftersom oken ofta kärvar lite. Detta gör ju att varannat klossbyte kan klaras med sparade nästan oanvända klossar. :!:

Kanske kan verka snålt, :oops: men när bara klossarna i det fallet kostade 800:-, fanns det pengar att spara.

På den tiden jag själv var på service mer frekvent (var 3:e vecka), hände det att verkstaden fick byta tillbaka, både lampor och torkarblad. Det har åxo hänt att den då aktuella verkstaden ville ha betalt för spolarvätska, då de som de sa -fyllt upp behållaren. När frågan ställdes hur mycket de fyllt på, kunde ingen svara på det. MEN BRA BETALT VILLE DE HA. :evil:

Men då hade jag åxo klargjort från början, att inga sådana jobb skulle göras. :idea:

De lärde sig snabbt att jag var en ogin, grinig och obstinat kund, men efter de små fadäserna hade vi ett mycket bättre förhållande till varandra. :wink:

En gammal devis är ju att: första bilen säljs i försäljningshallen, men nästa bil säljs på hur verkstaden skött sig.

Sant eller inte, det stämmer på mig iallafall.

//Santaclaus

Re: Sur på verkstaden!

3
Swedefe skrev:...en normal människa hade inte härsknat till över bytet av torkarblad...
Förstår att det finns människor som uppskattar att verkstaden bryr sig och tar ett "helhetsansvar", men just torkarbladen är en av all mina hang-ups; jag pysslar med dem året runt och får dem till att hålla utmärkt år efter år - jag vet folk som byter torkarblad stup i kvarten, men ändå inte ser vart dom kör...

Håller med dig big time om tesen med verkstadens betydelse för det viktiga återköpet - de allra flesta som byter bilmärke är egentligen inte missnöjda med bilen, utan hur de blivit behandlade av verkstaden!

På den tiden jag var i klinch med SAAB-servicen i Göteborg (Gothiabil?) så upplevde jag en ny variant - en av killarna lämnade in sin bil på service strax innan jul, och drog till fjällen över helgerna.
På vägen upp bottenfrös spolarbehållaren, och han levde djävulen på telefonen med verkstaden - deras sanslösa svar var:

"Kunderna tycker vi tar för mycket betalt för vår spolarvätska, så vi toppar upp med vanligt vatten"

"Men för h-e! Är det inte bättre att låta grejerna vara ifred istället?"

"Mja, det står i vårt schema att vätskor skall toppas upp, och förövrigt är det inte normalt att åka norrut så här tidigt på säsongen!"

Tack för den...


Swedefe