Annons

Val av vinterdäck

1
Lite "off-season" kanske men jag ställer frågan i a f...

Vilka erfarenheter finns hos forumets medlemmar om val av vinterdäck till Tucson?
Hur fungerar bilen med eller utan dubb, dimensioner etc?

Jag vet att många faktorer spelar in, såsom
- var man bor
- hur man kör
- hur blir vintern
- ska man till Tyskland för att "tanka" på vintern o.s.v.

så jag behöver bara ha generaliserande svar för att bli lite klokare (kanske... :shock: )
Annons

2
Har åkt dubbfritt på santan (hacka) i vinter och på en sån tung bil har det funkat perfekt..

Däremot på i30 så började jag med dubbfritt (hacka) även på den men fick helt enkelt köpa dubbdäck (kumho) till den, eftersom den blev hopplös att köra på halka och kallsnö..

Har även dubb (Kumho) på ix20n
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

3
Jag måste själv köpa nya vinterdäck till min Tucson hösten som kommer.Under vintern har jag kört på ett par kumho 215/65/16 och de har varit hållbara. Jag kör bara med dubb men bor ju också på ett sådant ställe där det är nödvändigt. De senaste vintrarna har många av dubben börjat lossna men de är väl naturligt när däcken blivit gamla..

Så blev det...

4
Jag satsade på dubb, förra vintern var emellanåt ett elände på dubbfritt och enbart framhjulsdriven bil.
Nu tänkte jag ha både hängsle o livrem.

Köpte standardstorlek 215/65 R16 Nokian Hakka 7 på snygga allejumjum-fälgar. 10400 kr, monterat, balanserat och hemkört till dörren 3 dagar efter beställning (bythjul.com). 8)