Annons

Låsning mellandiff?

1
Jag har lite problem med att om man låser 4wd manuellt så börjar den enligt instruktionsboken ändå att koppla ur vid 30km/h och helt vid ca 40km/h om jag minns rätt. Jag kör mycket på blankis och undrar om någon i forumet vet om det finns någon möjlighet att höja dessa fartgränser. Vissa bilmodeller/tillverkare har "hemliga" programmeringsmöjligheter som tex hålla inne några brytare och kanske justera ett värde med en tredje osv.
Jag är helt medveten om varför Hyundai har de här gränserna.
Annons

Re: Låsning mellandiff?

2
Jag vet inte , om du förstår rätt med den funktionen. Att låsa differential ska man ha det ex. När man hamnar i lera, och ha svårt att komma loss. Om du skulle ha det under körning, så du riskerar mera att få Sladd.Och absolut inte på halt is. Det finns andra el. Hjälpmedel.
Gabry

Re: Låsning mellandiff?

3
Kanske inte framgick av min skrivning. Jag vill, om nödvändigt, kunna ställa upp bilen i en hal kurva och stänger därför av alla automatiska finesser som vill förhindra att bilen får sladd. Då vill man även ha drivning på bakhjulen och det går inte om farten är högre än 40 km/h.

Re: Låsning mellandiff?

4
Fel svar, men du skulle ha en Santa Fe SM som har permanent fyrhjulsdrift och driver bra på bakhjulen. Ingen antisladd eller andra "jobbiga" finesser. De är ganska billiga som begbil. Kanske ngt att satsa på som lajj-bil? ;)
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Re: Låsning mellandiff?

5
Jaha! Det var nyhet för mig, förut det var alltid bara Audi och Subaru, som har permanent fyrhjulsdrivt.
Måste berätta;När det var halt ute i veckan. Så i kurvorna när jag tryckte på gaspedal, så det hände automatisk att kraften flyttade till backhjul, när det började slira på framhjul. Så man behöver inte något annat system. Det fixar bilen själv. Sen är det bara rolig, när man hittade exakt den läge när bakhjulsdrift börjar verka. Mycket cool.
Gabry