Annons

Service i30 2012 diesel

1
Dax att serva min bil som gått 3000 mil. 1.6 diesel. Servades senast på 2200mil men det har gått ett år. Får höra att det ska göras en större service nu som går på ca 6000kr hos aukt verkstad. Tycker det låter saftigt. Vet någon vart man kan kolla vilka punkter som ska kollas ev bytas vid vilket intervall? Vilket intervall gäller tex 12-24 mån eller antal mil? Kör ca 1000mil per år.
Annons

Re: Service i30 2012 diesel

4
Jag har en I30 diesel 2011..och det är 12 månaders serviceintervall på den.
Däremot tycker jag 6000:- låter svindyrt och man måste ju kunna hitta
någon verkstad som gör det billigare.
Själv servar jag på Mekonomen ibland för de är billiga och garantin gäller
även om du servar där.
Sist var jag på en auktoriserad verkstad, men det var en garantiåtgärd inblandad
och det tar bara märkesverkstäderna.
Dessutom kan det ju vara vissa åtgärder som Hyundai står för, typ som att i mitt
fall byta ut bromsljuskontakten kostnadsfritt pga många krånglande.
Detta kommer ju bara fram hos en märkesverkstad.
Hyundai I30 CRDI Premium D7 136Hkr -16

Re: Service i30 2012 diesel

5
Har kollat upp detta bättre och den service jag ska göra nu är nr2 i boken och kostar ca 5000kr. Saftigt för en så pass ny bil. Byte av div filter plus det vanliga. Bilen har rullat 3000mil. Serviceintervallen är 12mån/2000mil.

Inser att det kan vara priset för den långa garantin. Kör trots allt inte BMW där man vet att det kostar.

Har jämfört priser mellan aukt verkstäder och det ligger på samma. Bds tar 3700 för samma service. Vad göra?

Re: Service i30 2012 diesel

6
Varför använder du en märkesverkstad?
Vet ju inte var du bor..men jag tycker inte det finns anledning
att anlita en märkesverkstad..åtminstone inte vid varje servicetillfälle.
Tippar att en märkesverkstad är 30-40% dyrare.
Kia har ju krav på märkesverkstad..men Hyundai bara att det ska
vara "fackmannamässig" och korrekt service.
Mekonomen kollade jag upp..och det var helt ok att anlita dom och
behålla alla garantier.
Ta en märkesverkstad längre fram vid en billigare service så kan du passa
på att fixa ev garantisaker då med :D
Hyundai I30 CRDI Premium D7 136Hkr -16

Re: Service i30 2012 diesel

7
Om du servar hos en auktoriserad verkstad så får du den allra bästa servicen för din bil, det är ju trots allt folk som lagar å servar din bil som gör det med samma bilar hela dagarna så dom vet vad som gäller på dom.

Är man dessutom stammis på en verkstad så brukar man i en del fall kunna få lite extra.

Köper man en ny bil så borde man ju kolla upp vad servicekostnaden kommer hamna på dom åren man planerar att ha bilen, då kommer dom inte som en överraskning.

Jobbar själv som bilmekaniker och vet att driva en verkstad är inte billigt eller lätt i dagens läge så att det kostar litegrann det har jag full förståelse för. Ingenting i samhället blir billigare så varför skulle en bilservice vara billig? Sen att olika firmor tar olika mycke betalt det är ju upp till företaget själva och hur deras omkostnader ser ut och på vilken nivå dom kan lägga sig jämfört med sina konkurrenter.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11