Annons

Oljeläckage i30 CRDi 2008

1
Min lilla Hynda har svettats lite olja ett par år men det har inte varit något bekymmer. Jag har aldrig fyllt olja mellan servicearna och då blir det klassat som litet problem.

Men nu har det börjat bli små fläckar under bilen och det ser ut som om att det tillkommit ytterligare ett läckage. Besiktningskillen sa att han tyckte det lukta vevhusventilation och att jag bör kolla upp det... vilket ju låter rimligt.

Mitt första läckage kommer högt upp på motorn på höger sida. Det kan vara ventilkåpe-/topplocks-packning eller något annat kul.

Nu ser det som sagt ut som om det kommer från något mer ställe, men ej lokaliserat ännu.

Självklart stundar nu en jävla massa svärande i garaget.... och torkande, tittande o letande .. men har någon relevanta tips.

Om jag har för högt tryck i motorn, var ska jag börja leta efter igensatta ventilationer. HUR märker jag om det är för högt tryck på fel ställe i maskin. Han luktar faktiskt lite ill och förbrukningen har ökat den sista månaden..

21000 mil sätter sina spår, reparationer är ju helt normala, men jag blir ju inte otacksam om det är lätt att laga...
Hynda i30 CRDi 2008
Annons

Re: Oljeläckage i30 CRDi 2008

3
Ifrån ventilkåoan så går det en slang ner till insugs slangen på turbon, den slangen från ventilkåpan är till vevhus ventilationen.

Ta bort slangen och gör ren den och kolla även så att det inte är stopp i röret ner i ventilkåpan. På insugsslangen har du även en "svamp" liknande grej som slangen från ventilkåpan går till och den kan du också ta loss och göra ren och kolla så det inte är stopp i den.

Inte bra med högt vevhustryck på en turbo motor för trycket som uppstår i vevhuset gör det svårt för oljan som smörjer turbon att rinna tillbaka ner i motorn och då kan det bli övertryck i turbon och då kan det börja läka olja ur den.

Ventilkåpspackningen är rätt vanligt att den vill börja läka och har den aldrig bytts på 21000mil så har den gjort det vääldigt bra! Men det är inte bara packningen som byts då utan också 5st tätningsringar för bultarna på mitten och sen 4st packboxar för spridar genomföringen och sedan måste du ha nya speciella kopparbrickor till spridarna.

Byte av ventilkåps packning borde lämnas iväg till dom som vet vad man håller på med då det är många kritiska ingrepp för att byta den och för att allt ska bli riktigt gjort, inget som rekommenderas till hemma mekaniker alltså.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11