Annons

Batteri

1
Jag har en ix35 2,2 4WD -13
I förrgår blev bilen helt knäpp och inget elektriskt fungerar, dvs typ ingenting på hela bilen. Den går definitivt inte att starta, den går inte att öppna annat än med nyckel, ingenting i kupén funkar.
Då tidigare bil blev lika knäpp när generatorn strulade och inte laddade batteriet så tog jag fram laddaren och kopplade den till batteriet men då stod bilen och blinkade hela natten, typ all belysning på in- och utsidan. Efter att ha läst mig instruktionsboken fick jag veta att jag måste koppla ifrån kablarna på batteriet då slutade den iofs att blinka men efter nån timme ger laddaren upp och varnar för nåt laddfel.

Det känns som om batteriet är kört men nu kommer min fråga, vet någon vad jag kan köpa för batteri?
Det sitter ett 90Ah-batteri i nu vilket vore skönt, med lite längre hållbarhet, men de flesta sajter där man kan knappa in regnummer för att få hjälp att väljavill sälja på mig batterier som verkar ha fel polplacering och alla verkar tycka att jag ska ha 74 Ah-batteri...? Instruktionsboken ger ingen som helst hjälp att välja.

Så, är det någon här som är duktig på bilbatterier och kan hjälpa mig och är detta något jag ska skälla på säljaren. Billia, för? Bilen, och batteriet, är ju nästan nytt och även om vi kör en del korta sträckor så borde det väl inte totalstrula såhär...? Inte om batteriet var ok när jag köpte bilen.

/Denbjö
Annons

Re: Batteri

3
Mät upp de fysiska måtten på batteriet i bilen och notera specifikationerna så kan du köpa ett av samma dimensioner.

Det borde inte bli dåligt av normalt korta turer, om det nu inte handlar om några hundra meters körning varje dag och att man använder diverse funktioner i bilen när den är stillastående, då tär det givetvis på batteriet =) Men annars har jag aldrig varit med om att ett batteri blivit dåligt så fort. Det kan ha varit något fel med det från början. Fråga om handlaren kan testa batteriets kondition, men det låter som att det behöver bytas ut om det inte redan är gjort.