Annons

Överväger en i20

1
Provkörde nyligen en i20 1.2 och var i det stora hela nöjd. Bilen kommer användas mest i stan och var otroligt lättmanövrerad med snäv svängradie.

Den stora kombi jag i dagsläget kör är såklart ljusår före vad gäller komfort/bullernivå/prestanda. Dock börjar den bli till åren (-04) och det är dags att skaffa något nyare innan den börjar få problem med dyra servicekostnader.

Det som gör mig tveksam att slå till på denna i20 är följande:

* Det första som hände när vi rullade iväg var ett ganska högt gnissel från bakhjul/bromsar/bakparti (är osäker på vilket). Inget tjut, mera som skavande metall. Eventuellt att bilen även rullade lite dåligt (kan dock ha varit inbillning). Enligt försäljaren berodde detta gnissel på att bilen har tvättats och att det bildats en rostbeläggning på bromsarna. Kan det stämma? Efter att ha kört 100 meter verkade det vara borta.

* Slö motor. Det första hindret var en ganska lång uppförsbacke. Jag är en person som kör lugnt och fint men märkte helt plötsligt att gaspedalen var i botten (på femmans växel), och toppfarten var då 75-80 km/h. Den orkade helt enkelt inte accelerera i uppförsbacke. Först när uppförsbacken tog slut gick det att komma upp i 100. Tyckte däremot att den hade bra med kraft på låga varv.

Kan däremot få bilen till ett bra pris och tydligen med nybilsgaranti i ca 3 år. Det är svårt att välja ny bil...
Annons

Re: Överväger en i20

2
Hei.
Angående bremsene høres dette riktig ut som selger forklarer.
1.2 liters motoren i i20 er ikke rask så du må nok gire oftere enn med din gamle bil.
Er det en helt ny bil du skal kjøpe?
Mener i20 kommer iløpet av våren/sommeren 2015 med den nye tre sylindrede turbomotoren de har
utviklet.Ellers kan du kjøpe en 1.4 liters motoren.