Annons

Oljetrycksgivare

1
Hej, oljetryckslampan har börjat lysa på min Tucson 2.0CRDI -06'a. Men det verkar ändå att trycket är ok.. detta då jag i ren ilska :evil: körde 3 mil med lysande lampa utan att lyftarna började skramla eller motorn skära... ja jag vet, så GÖR man inte.. :oops: men hur som helst, var i hela fridens namn sitter givaren? skulle möjligen kunna vara baktill på motorn nära växellådskåpan, men känns att det är för långt ner? + att den ju kräver säkerligen en lång dags skruvande att komma åt :( skulle ju också kunna vara knacksensorn? och då har man skruvat den dagen i onödan.. någon som vet vars oljetrycksgivaren säkert sitter vore jag tacksam, är less på att skruva..
Annons

Re: Oljetrycksgivare

2
Det är toksvårt att byta givaren, sitter mellan fördelningslåda och motor :x men testade först lite rått att starta motorn utan oljefilter.. och såg att det tog länge innan oljan stiger upp i filtret = oljetrycksfel, inte givaren :? så nu försöker jag få bort oljetråget, inte heller det lättaste, tar i framaxelbalken. Är det någon som gjort denna operation på dessa bilar? kan det räcka med att lossa motorfästena något och hissa upp motorn en bit? eller är det bara att ta bort framaxelbalken eller lyfta ur motorn? vilket är lättast? har annars någon annan haft detta oljetrycksfall? kan det vara oljepumpen? många frågor blev det.. :)

Re: Oljetrycksgivare

3
Har du lyckas med reparationen?
Vad jag skulle göra är att koppa oljan, och byta till en tjockare oljan för att ser skillnaden.
Jag vet inte vad du ska göra men det räcker kanske att lyfta snedd motoren lite för att ta bort den delen.
Skulle först kolla vilket tryck jag har i verkligheten med en manometer.

Re: Oljetrycksgivare

5
Gjorde ett litet ryck med bilen. Lossade tråget så pass att jag kunde titta in idet, kliniskt rent, inga avlagringar edyl. Skruvade igen grejjerna, sköljde ur med diesel via filterhuset, nytt filter, fyllde ny olja, startade och efter ca 5 minuter så lyser oljelampan igen :cry: det man märker är att oljelampan hellre lyser vid högre varv och kan slockna vid tomgång, är ju tvärtom mot vad det borde vara?? Finns väl någon typ av ventil mellan oljepump och filter? skulle det kunna orsaka detta? tror inte på oljetrycksgivaren då det rent fysiskt ser ut att komma dåligt med olja. Och att oljepumpen, en kugghjulspump i oljebad, skulle bli sliten efter 18000 mil orkar jag bara inte tro på speciellt när alla servisar är gjorda + att då borde väl oljetrycket stiga med ökat varvtal. Har en ny oljetrycksgivare så hur som helst får väl prova att byta. trots att den satt elakt till.. Annars får det bli att fimpa givaren och halta till en bilaffär för byte mot vad som helst :lol: