Annons

Läcker olja och konstigt knack + andra mardrömmar

1
Efter det senast oljebytet har jag märkt att det läcker en hel del olja lite varstans =( Tror min Tuc håller sakta men säkert gå mot sin död....
Ser att det läcker vid insprutarna??? Men även längst till vänster där kåpan sitter över kamremmen och i mitten framtill motorn vid spjällhuset (se bild)
Är det här normalt för en bil som rullat 18000 mil?
Tycker även att oljan är ganska rinnig - kan det vara orsaken?


Med det som gör mig orolig är att jag hör ett knackande ljud från den högra sidan av motorn (förarsidan) vid ett speciellt varvtal (ca ca 1300) Varvar jag upp och sedan släpper gaspedalen helt knackar det till vid detta varvtal (Under och över hörs inte det knackande ljudet)
Teorier om vad som kan vara orsaken till knackandet?

Ska tömma systemet helt på olja och kanske pröva CRC motortvätt och fylla på med Helix olja och sätta nytt filter. Hoppas det hjälper. Någon som har använt sig CRC eller liknande produkter? Eller är det kanske smartare att fylla på med någon billig olja för att göra rent och sedan byta till Helix?

Har även märkt att bilen kanske inte är lika rapp längre och det speciellt när det börjar bli varmt om dagarna. Däremot tidigt på morgonen när det fortfarande är lite kyligare ute känner jag av G-krafterna .....hehe...

Inte för allt länge sedan fyllde jag även på kylaren och nu är den nere strax över minimum. Är det normalt att det kommer små små bubblor vid tomgångskörning i expansionskärlet? Med små menar jag 1-2 mm stora.(ser ungefär ut som när en kastrull med vatten börjar bli varmt..) Kan det vara läckage någonstans som gör att det bubblar? Vid gaspådrag blir bubblorna fler men inte större i storlek.
Har toppen gjort sitt? Kylarvätskan är inte missfärgad och jag har inget gegg på oljepåfyllningslocket eller "oljehinna" på kylarvätskan.

AC:n verkar ha gjort sitt den med ska testa med en påfyllning.

Men vad kan oljeläckaget och "knacket" bero på? Och är det normalt att olja finns vid spjällhuset men ser även att röret strax efter luftfiltret är lite oljefuktat.
Jag bör nämna att jag inte har fått någon felkod eller varningar över huvudtaget.
100_5114.JPG 100_5114.JPG Visad 2058 gånger 92.41 KiB
100_5115.JPG 100_5115.JPG Visad 2058 gånger 105.41 KiB


Hyundai Tucson CRDI 2006