Annons

Köpråd?

1
Hejsan

Har hittat en Santa Fe -04 2,4 GLS på blocket (http://www.blocket.se/vi/63418291.htm) som jag är lite sugen på. Kör en V40 -98 just nu som passerat 40000 mil så börjar känna att det är sista versen för den!
Har ett par frågor, den har gått 26 000 mil redan men har ingen koll på hur långt som är "långt" på dessa, Volvo som jag har kört innan har klarat sig över 50 000 i vissa fall så isf. är den ju bara halvvägs :D

Pratade med försäljaren och kamremmen behöver bytas, han sa att det brukar ligga på ca 4000:- men sedan rök den vid kallstart med men slutade när motorn blivit varm. Han trodde det kunde vara ventiltätningarna och reservdelarna gick på några hundra tydligen.

Vad säger ni, är en Santa Fe -04 som gått den sträckan värd ca 17-18 000 efter att man har bytt kamrem och fixat ventilerna? Är det något annat som brukar strula som jag bör kolla på före ev. köp isf?
Annons

Re: Köpråd?

2
Kamremsbyte för 4000kr - tipsa gärna om den verkstaden!

Jag betalade 8400 kr för kamrems- och balansaxelbyte inklusive spännare och drivremmar till ac/generator/servopump samt ny vevaxelgivare (som man nog bör räkna med i posten). Detta var på auktoriserad Hyundaiverkstad med rabatterat pris (de låg ca 1500 - 2000 kr lägre än andra Hyundaiverkstäder i lika stora "städer" i närheten och hade kanske lite dåligt med täckning av jobb i verkstaden just då).
Det billigaste priset jag fick fram när jag ringde runt var en Meca-verkstad som kunde göra jobbet ca 1000 kr billigare än Hyundaiverkstaden jag till sist valde - det kändes säkrast då flera andra icke-märkesbundna verkstäder tackade nej till jobbet mht. "hur jäkligt detta jobb var att göra"...

Att chansa på att det är ventilstyrningarna som ger röken vid start, är nog just en stor chansning och även om delarna är billiga är nog bytet inte gratis precis!

Kolla efter ROST under bilen! Vissa delar rostar värre än Gevaliaburkar, medan andra delar på bilarna verkar vara nästan immuna mot rost...

Spontant skulle jag nog säga att du bör fundera flera gånger och OM du skall köpa just den bilen - pruta stenhårt för att ha en rejäl summa på reparations- och underhållskontot!


Mvh
Johan B

Re: Köpråd?

3
Var kall och kolla på andra bilar! Kamremmen måste vara fräsch. Kolla även däcken, en schysst uppsättning vinter- och sommardäck är värda minst 10000 kr bara de. Lägg budgeten kring 20-22 tusen för en bil som är nybes och tillräckligt OK, så är du på rätt spå r från början.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Re: Köpråd?

5
Ang. priset på byte så gick jag via Skruvat.se och deras skruvat och klart!
Bild
Mjo, börjar känna mig lite tveksam med nu faktiskt... skall iväg och kolla på den i morgon iaf men tack vare alla bra svar här så sparar jag nog hellre pengarna ett tag till! Anledningen är att när jag skulle byta däck på min Opel Tigra idag såg jag att bakaxeln var helt avrostad så är i behov av en bil. Men det blir nog en Volvo så länge :D

Re: Köpråd?

6
Ok, då är frågan om arbetet/delarna även omfattar spännrullarna, vevaxelgivaren och aggregatremmarna "på utsidan av motorn"?
Troligen inte...bara där är det ca 4000 kr i delar (Hyundai original på Hyundaiverkstad). Det är delar man bör byta när man byter kamaxel- och balansaxelrem (balansaxelrem ca 580 kr - kanske inte heller är inräknad!?).

Vissa hävdar också att man samtidigt bör byta vattenpumpen i förebyggande syfte när allt ändå är loss - men det struntade jag i då min bil bara gått knappt 7000 mil vid bytet av kamaxelrem mm.


Mvh
Johan B