Hej, är det någon som vet! någon diagnosutrustning som kan läsa och släcka felkoder på Tucson -06? typ max en tusing i pris.. har bränt mig på en del som säljs billigt till ex MB mfl. Som sedan visat sig inte funka alls..
har i dagsläget en airbag lampa som lyser. , skall kolla de gula kontakterna som verkar vara en följetång
men skulle vara kul att kunna läsa av och släcka själv. Perfekt vore ju om läsaren/släckaren klarade av flera bilmärken, fick ju då kosta lite mer, vi har MB, VW mfl på gården.
Annons
Re: Läsa/Släcka felkoder
2Bör vara OBD2-uttag och vanlig "standardgränssnitt" på din bil eftersom den är så pass ny.
Det finns många OBD-läsare som tar i princip alla märken och även klarar att släcka felkoder.
Dock har t ex. VW-koncernen tydligen ett eget gränssnitt som gör att de behöver mer avancerade läsare alt. speciella läsare för VW-systemet.
Nyare MB är jag lite osäker på, men troligen har de standardgränssnitt och vanlig OBD2-kontakt.
Äldre MB har helt andra kontakter och kräver speciella läsare.
Mvh
Johan B
Det finns många OBD-läsare som tar i princip alla märken och även klarar att släcka felkoder.
Dock har t ex. VW-koncernen tydligen ett eget gränssnitt som gör att de behöver mer avancerade läsare alt. speciella läsare för VW-systemet.
Nyare MB är jag lite osäker på, men troligen har de standardgränssnitt och vanlig OBD2-kontakt.
Äldre MB har helt andra kontakter och kräver speciella läsare.
Mvh
Johan B
Re: Läsa/Släcka felkoder
3Ja, fast vi har provat några, en handhållen för ca tusenlappen som skulle klara de flesta, men vi har ännu inte hittat någon bil som den lyckas läsa.. 2st MB diagnostic till våran sprinter -03 med adapter och programvara, icke sa nicke, in på verkstaden för att läsa och släcka lampor. En VAG läsare som faktiskt lyckades läsa några koder från våran passat -05 och transporter -03. Kompisen fick köpa 3st läsare innan han lyckades läsa av sin Volvo V50, den som till slut funkade köpte han för en löjlig peng på ebay, men osv osv.. verkar vara en något suspekt marknad detta..
Därför ville jag gärna veta en läsare som säkert klarar av våran Hyundai och var man kan släcka alla lampor, dvs även SRS, airbag. Alltså en som ni har själv och varifrån ni köpte den.
Därför ville jag gärna veta en läsare som säkert klarar av våran Hyundai och var man kan släcka alla lampor, dvs även SRS, airbag. Alltså en som ni har själv och varifrån ni köpte den.
Re: Läsa/Släcka felkoder
4Hej, kolla här:
http://www.hyundaiforum.se/viewtopic.ph ... 270#p34716" onclick="window.open(this.href);return false;
Den jag köpte klarar inte airbagkoder och andra Hyundaiegna koder, men "basic"-grejorna kan den läsa och även släcka dess felkoder.
http://www.hyundaiforum.se/viewtopic.ph ... 270#p34716" onclick="window.open(this.href);return false;
Den jag köpte klarar inte airbagkoder och andra Hyundaiegna koder, men "basic"-grejorna kan den läsa och även släcka dess felkoder.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Re: Läsa/Släcka felkoder
5Jag fick anm. P0325 förra året. Och i år igen. Varningslampan ser man ju att den fungerar varje gång bilen startas. Om den slocknar är det INTE fel på knacksensorkretsen. Ombesiktning trots perfekta värden. Kunde inte reglerna. Om motorn knackat NÅGON GÅNG så lagras det bildatorn (ECU). Detta fixar man enkelt och gratis. Koppla ur batteriet (minuspolen!) så raderas historien i ECU. Hur länge? Uppgifterna varierar. Jag vet att 1 tim räcker i alla fall. Bilen beiktigad utan anmärkning. Behövs vare sig diagnosprogram, dator eller s.k. "märkesverkstad". Fick ställa in radion på nytt. Jag köpte EasyOBDII och ELM327. Till ingen nytta eftersom bara fick bekräftat att det inte fanns några fel- men det var det värt. Det var EasyOBDII som tipsade mig om batteriet. Det var riktigt just gjort!
Atos Prime -07 6500 mil.
Atos Prime -07 6500 mil.
Re: Läsa/Släcka felkoder
6Funkade utmärkt i år också.
Kopplade ur batteriet natten innan besiktning.
Helt gratis. Utan anmärkning.
Atos. Industrin hävdar att man inte kan göra det på finare bilar. Då påverkas airbag, tjuvlarm, dörröppning etc.
Slutsats: Om jag har en dyr bil och jag missar att stänga innerbelysningen. Batteriet tar slut.
Felkoderna släcks inom en timme.
Då kan jag inte bara ta ur batteriet och ladda det.
Jag måste ta kontakt med märkesverkstaden.
Koko.
Kopplade ur batteriet natten innan besiktning.
Helt gratis. Utan anmärkning.
Atos. Industrin hävdar att man inte kan göra det på finare bilar. Då påverkas airbag, tjuvlarm, dörröppning etc.
Slutsats: Om jag har en dyr bil och jag missar att stänga innerbelysningen. Batteriet tar slut.
Felkoderna släcks inom en timme.
Då kan jag inte bara ta ur batteriet och ladda det.
Jag måste ta kontakt med märkesverkstaden.
Koko.