Annons

Problem med styrservo

1
Hämtade ut min nya Tucson 1.6 T-GDI A-D7 ComfortPlus den 7:e april. Hann bara åka 12 km då styrservon gav upp vid fullt styrutslag när jag parkerar i mitt garage. Startar om bilen men fortfarande fel. Låter den stå ett par timmar men fortfarande fel. Åter till återförsäljaren nästa morgon och då fungerar styrservon men då jag ska på långresa ger de mig en gratis lånebil. Man hittar inget fel men får inte heller felfri styrservo så man byter hela styrpaketet. Får tillbaka den efter två veckor.

Idag, två veckor senare, slutar styrservon att fungera igen vid resa till Enköping. Den här gången ställer jag bilen 10 minuter och då funkar den igen vid start. Kör ett par timmar till och vid start slutar den funka igen. Den här gången hjälper inte att vänta en timma (tar lunch) utan det blir till att återvända hem till Stockholm med trög styrning. Plötsligt mitt på påfarten till motorvägen i Enköping kickar styrservon igång igen och funkar hela vägen hem.

Börjar undra om Tucson lider av samma problem som i30 när den kom ut (http://teknikensvarld.se/hyundai-i30-at ... st-151740/). Båda felen började när ratten hade fullt styrutslag åt höger. Båda gångerna "hickade" filassistansfunktionen till just när jag hade fullt styrutslag och möjligen beordrade den styrservon att vrida ännu mer på styrningen så att servon överlastades.

I vilket fall som helst känns det skit med bilen. Man vågar snart inte åka iväg på någon längre resa då styrservon plötsligt kan ge upp.

// Mats-Ove
Annons

Re: Problem med styrservo

2
Jag förstår att du blir tveksam till att använda bilen, om servon lägger av under körning så är det INTE kul.

Hoppas att det löser sig, uppdatera gärna i tråden om vad Hyundai kommer fram till, ifall det möjligtvis är mjukvaran som måste uppdateras eller om det är något annat.