Annons

Diagnosverktyg Accent 2005

1
Hej.
funderar på att köpa diagnosverktyg,eller felkodläsare. Men vad skall man köpa i så fall. Något som en amatör klarar av att hantera.Min engelska är dålig.Eller,skall man åka till en verkstad ,och låta dom leta fel. Bil ,Accent 2005.Lampan lyser,och bilen drar mycket bensin. Tacksam för råd.
Annons

Re: Diagnosverktyg Accent 2005

2
Tjena!

Jag hade kikat på en handhållen separat felkodsläsare, exempelvis Autel AL319 eller Foxwell NT200. Detta är i princip respektive märkes instegsmodeller av den lite mer avancerade varianten och de klarar generella felkoder som hör till motorstyrningen. Det finns även flertalet andra läsare, både enklare och mer avancerade samt läsare som går att ansluta till datorn (man måste ha ett program installerat) eller telefonen/surfplattan (man måste ha en app installerad). De mest kända utav dessa läsare är ELM327 och de finns med USB, Bluetooth eller Wi-Fi. Jag gillar dock de separata/fristående läsarna mera, men det är väl delvis en smaksak.

Kolla på prylteknik.se, runns.se, ebay.co.uk, ebay.com, osv., men känner du dig osäker i och med engelskan på ebay så bör du inrikta dig på butikerna i Sverige.

Nu vet jag inte vad det är för fel din bil varnar för, men jag gissar på att de flesta moderna felkodsläsare bör kunna få fram en felkod om felet hör till motorstyrningen vilket det troligtvis gör eftersom bensinförbrukningen ökat. Det är nog bara en sensor som felar.

Ha det gott!

Re: Diagnosverktyg Accent 2005

4
Jag tycker att AL319 funkar utmärkt, har dock aldrig kopplat upp verktyget mot en Hyundai-bil men för de bilar jag testat på så har de flesta funktioner fungerat bra. Tror att du kommer bli nöjd med en sådan om du väljer att inskaffa det instrumentet!

Vill du dock komma undan billigast möjligt så kan du köpa hem en ELM327 Bluetooth ifrån antingen någon butik i Sverige (Teknikmagasinet, Kjell & Company, Runns etc.) eller på ebay och därefter hämta hem appen Torque Lite (gratisversionen) om du har en Android-telefon. Har du en iPhone eller Windows Phone så finns det andra appar, en del som är gratis men det är främst betalversionerna som är bäst för de telefonerna om jag minns rätt.

Engelskan tror jag blir överkomlig vad gäller verktygen/programmen i sig.

Mvh

Re: Diagnosverktyg Accent 2005

7
Nu har läsaren kommit. Kört diagnos,och fått kod PO 133=02 sensor Bank 1.Googlat,och den sitter i grenröret ovanför katalysatorn.Kallas Lambasond.Vet att dom kan sitta hårt,så jag åkte till Biltema,och köpte en hylsa för demontering av lambasond. Den satt hårt,men nu är den loss. Ligger i bad nu,jag får återmontera den tillfälligt,tills ny lambasond kommit hem.Med felkodsläsaren,skall jag se till att instrumentbrädan inte lyser som kommandobryggan på en Finlandsbåt Nu är jag på G,Instrumentet är toppen,lättmanövrerat.Återkommer.

Re: Diagnosverktyg Accent 2005

8
Skönt att höra att felkodsläsaren verkar fungera bra till bilen!

Lambdasonder kan sitta fast ordentligt varav man ofta behöver värma sensorn innan demontering, t ex. med en induktionsvärmare eller gasvärmare osv. Kunde du lossa den utan värme?

Vad beställde du för sensor förresten, en original eller universal? Hur mycket kostade den?

Ha det bra!

Re: Diagnosverktyg Accent 2005

9
Tack.
Koden visade lambdasond,jag beställde den genom bildelsbasen.se.Det blev Lycksele bildemont. Från en bil av sama årsmod. Pris 575 kr med frakt.Har inte kommit än.Det borde ju vara den som är felet,men man vet aldrig,vad som dessutom kan påverka.Tack för visat intresse. Återkommer.Antingen tummen upp,eller ner.Jag kunde dra loss den ,utan värme,men det smällde,när den lossnade.

Re: Diagnosverktyg Accent 2005

10
Hej igen!

Hoppas bara att lambdasonden från Bildelsbasen.se inte är dålig, jag är lite tveksam till att köpa just sådana (och liknande) sensorer begagnat då man inte riktigt vet vad man får, då det dessutom är en slitagedel såsom tändstift.

Men jag håller tummarna att den fungerar bra!

Skulle du behöva köpa fler sådana delar i framtiden så hade jag rekommenderat en ny sensor, borde finnas på Autodoc.se/Bildelaronline24.se, Ebay.de, Ebay.co.uk, Ebay.com, Skruvat.se, Mister-Auto.se, osv. Det bästa är att köpa en plug-n-play-sensor, dvs. så att man slipper skarva sladdarna då det är ganska känsligt vad gäller just syresensorer/lambdasonder eftersom volten/spänningen lätt påverkas av t ex. fukt osv.

Ha det gott!

PS, lambdasond/syresensor på engelska = "Oxygen Sensor" eller "O2 Sensor".

Re: Diagnosverktyg Accent 2005

11
Hej.
Tänkte,nog själv,att det var ett vågspel,att köpa begagnat.Men tänkte,att den förmodligen suttit i bilen sedan den var ny,och monterad av fabriken.Att köpa en sond,som kablarna skall lödas,nej,det gör jag inte.Det gäller ,att utesluta ev läckage,på avgassystemet.När jag monterar sonden.Läste dessutom att man kunde demontera en 20 Amp,säkring i boxen i motorrummet i 30 sek.,för att nollställa datorn.Som glad amatör ,återkommer jag.
Trevlig vår.

Re: Diagnosverktyg Accent 2005

12
Nej precis, att löda ihop en universalsensor är heller ingenting jag rekommenderar, det ska enligt mig vara en plug-n-play-sensor såsom original, dvs. det är bara att ansluta kontakten utan modifikationer. På de sidor jag tidigare länkade till så finns det ett par stycken lambdasonder som har originalkontakt osv., men det gäller att köpa ett relativt känt märke. Nu vet jag inte vad du har för motor i bilen så jag har inte kikat närmare på vad en helt ny sensor kan tänkas kosta.

När du har bytt ut sensorn så kan du återställa felkoden med felkodsläsaren som du köpte, gå in på menyn "OBDII/EOBD" och därefter "Erase Codes".

Mvh

Re: Diagnosverktyg Accent 2005

13
Hej.
Tack för visat intresse.Motorn är en 16 ventilare,och monterade sonden,samt släckte felkoderna efter.(Erase kodes)Så nu lyser inga lampor.Nästa sond blir en med originalkopplig,om det behövs någon fler. Förhoppningsvis var det gamla sonden som blivit trött.Och verktyget AL 319 blev jag inte besviken på.
Tack.

Re: Diagnosverktyg Accent 2005

14
Gött att höra!

Hoppas att felet blev åtgärdat, ibland kan det ta ett par mil innan bilens dator samlat på sig tillräckligt med statistik från sensorn för att veta om den fortfarande är dålig varav motorlampan tänd igen/felkoden kommer tillbaka, men vi hoppas på att den inte gör det!

Om lampan inte börjar lysa inom cirka 10 mil så kan man nog känna sig lugn.

Ha det bra!