Annons

Atos 1999 rycker på låga varv vid gaspådrag

1
Hej alla Hyundai ägare :D Min Atos 1.0 1999 rycker lite vid gaspådrag och låga växlar.
Är det något man får leva med eller kan man åtgärda det på något sätt? Jag läste någonstans att det kan åtgärdas genom att byta ett chip på tidiga modeller, är det så ? Jag har gjort en komplett service med olja filter,kamrem luftfilter och tändstift. Ingen skillnad efter detta. Det ska sägas att jag är inte van vid så motorsvaga bilar :lol: så det kanske ska vara lite ryckigt.... På landsväg går den bättre ska sägas. Väntar nu på ett soppa filter som jag ska byta i veckan.
Stort tack på förhand!
Annons

Re: Atos 1999 rycker på låga varv vid gaspådrag

3
Men snälla! är kunskapen så dålig här på forumet eller är det viljan att dela med sig av den som tryter? även om det är kvalitetsbilar vi pratar om finns det dom som inte kan något om just dessa bilar och behöver tipps och råd av de som har kunskap som jag är säker på finns där ute! Meningen med ett sådanrforum är att noviser ska kunna få råd av proffs, eller har jag fel. Synd när man ärså fäst vid märket.

Re: Atos 1999 rycker på låga varv vid gaspådrag

4
Nja, forumet är väl i det närmaste dött....därav inga svar! :roll:

På min Santa fe, var det en "kur" som tog bort det mesta av smårycken efter att jag misslyckats med allt annat (t ex. injektorrengöringsmedel i bensinen och bytt stift):

Lossa alla elkontakter du hittar i motorrummet och spraya elektronikrengöring på själva anslutningsblecken/stiften och rucka lite på dem fram och tillbaka så blecken nöts upp igen från oxid och demontera.
Detta gjorde jag för ett drygt år sedan och då försvann smårycken och för någon vecka sedan fick jag göra det igen då rycken börjat komma tillbaka - efter båda gångerna har det blivit mycket bättre! Jag tror att det är kontakten till LMM som var mest avgörande.

Men det verkar som att man får göra det en gång om året eller så som "servicepunkt". :|


Mvh
Johan B