Annons

Batteriet slut efter tre år?

1
Har märkt att min ix20 blivit tröttare och tröttare på startmotorn nu när det varit kallt under en period.
Nu använder jag mestadels motorvärmare så den brukar gå igång ändå men i morse var det helt kört då jag inte hade gjort det.
Den lät som en gammal förgasarbil som halvtände men gick aldrig igång. Till slut var batteriet så tomt att det bara klickade så jag fick hämta reservbatteriet som jag har i garaget och köra med startkablar, då hoppade den igång. Men samma sak här, fastän indikatorn för glödningen släcks så är det som att den inte är tillräckligt varm för att gå igång utan man får gnugga och prova flera gånger innan den sakta hostar igång och småtänder och de första sekunderna låter verkligen inte trevliga. Låter som en...hmmm...gammal diesel. :o

Kollade Hyundais garantier (bilen har med några dagars marginal passerat 3 år) men på batteriet lämnar man bara 24 månaders garanti. Surt. :cry:

Försökt få en uppfattning om batteriets kapacitet men det enda jag hittade var en märkning med "600A". Hm...600/12 = 50Ah, kan det verkligen vara så låg kapacitet på batteriet? Dieslar brukar ju ha 70 och mera.
Annons

Re: Batteriet slut efter tre år?

2
OK, som vanligt många som läser men ingen som skriver.
Jag har lyckats luska ut att originalbatteriet (Sonata MF54-26GL) är på 68Ah och ger max 600A startström.

Blev förvånad när jag skulle plocka ur batteriet, det finns ingen stor klämma eller hållare som man är van utan det är kabelskorna som håller batteriet på plats och det är tajt värre, man kan nästan säga att man får trycka det på plats!
Originalbatteriet är 242x174x190 (lxbxh). Höjden avser upp till polerna.
På batterihållaren har man gjort en liten inbuktning där man har satt två clips för att hålla de tjocka kablarna som går upp till kabelskon (plus).
Denna inskränkning innebär att ett batteri absolut max kan vara ca 268-269mm långt innan det tar i kanten. Idiotiskt! Hade man gjort batterilådan rak - utrymme saknas inte - så hade man troligen fått dit ett batteri som är 274mm långt och dom finns det rätt gott om.
Nu begränsas urvalet betydligt. OKQ8 säljer ett men det vill man ha 1495,- för (normalpris 1795,-).
Biltema har ett som skulle passa (80-2703) men polerna är åt fel håll.
Återstår Biltemas 80-2701 på 70Ah, det borde gå in då det har nästan identiska mått som originalbatteriet. Tyvärr hade Biltema slut för dagen men det kommer in senare i veckan.
999,- kostar det och dom lämnar 4 års garanti. Dubbelt så mycket som Hyundai. Silver/kalciumteknik. Jojo.

Re: Batteriet slut efter tre år?

3
Hej, låt verkstan mäta på generatorn. Jag tyckte min bil var segstartad i kallt väder och det visade sig att generatorn gav 1 volt för lite i laddspänning. Det blev byte på garanti. Det här hände på min -03 som jag fortfarande har originalbatteriet i. Jag kör mkt i stadstrafik så laddandet kan det vara lite si och så med.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Re: Batteriet slut efter tre år?

4
Kollar dom inte detta på service?
Den servades för en månad sen. Är inte imponerad, såg just att kylvattnet är under min-nivån.

Nåväl, det blev ett Biltema-batteri ändå. Ett 80-2701. Lite högre än original men det gick dit. Ska strax provstarta.
Mäta laddspänningen kan jag ju göra själv.

Re: Batteriet slut efter tre år?

7
Ringde till verkstan och fick ett glidande svar..."men över 14V bör den nog ligga på".
Han berättade också att det varit problem med vissa batterier så det var kanske dumt av mig att springa att köpa ett batteri innan jag pratat med dem. Jaja, gjort är gjort.
- Kollar ni inte laddningen då om bilen är på service?
- Öh. Nä, inte om vi inte fått vetskap om att det funnits start- eller laddproblem.

What? Jag trodde att man kopplade på en diagnostikdator vid varje service och om ett tröskelvärde var lågt så undersöker man det närmare.
I mitt fall var det kanske "lågt men inte kritiskt" men en seriös verkstad borde väl kontrollera detta?

Har bokat en ny service om några veckor och då ska man kolla laddningen.
Förutom alla annat som man missat: klonk i bakvagnen, ännu högre bränsleförbrukning (nästan 0,9 nu) och man har missat att fylla i tillräckligt med kylarvätska.

Fick en kundundersökning i brevlådan häromdagen där man ville veta hur jag uppfattade min senaste service. Det blev väl inga guldstjärnor kan jag säga... :twisted:

Re: Batteriet slut efter tre år?

8
Jag känner mig lite trög nu och skulle egentligen ha fattat sammanhanget lite tidigare.

När jag fick min generator utbytt på min I30 fick jag renare gång (min fru påstår att jag inbillar mig) samt lägra bränsleförbrukning. Kanske inte mycket lägre, men jämnare. Innan kunde jag köra en tank på 0,52 och sen nästa på 0,61... och jag kör bara fram o tebax till jobbet.

Det låter definitivt som att du behöver ny generator. Det är ganska mycket strömförbrukare i en modern insprutare/common rail och jag anser det inte vara helt lobotomerat att åtminstone överväga ett sammanhang mellan spänningsfall/motorgång/bränsleförbrukning....
Hynda i30 CRDi 2008

Re: Batteriet slut efter tre år?

9
Tillbaka från verkstan.
Batteriet är testat - utan fel.
Generatorn är testad - utan fel.

Däremot hittade man två defekta glödstift, därav den hackande tendensen när den skulle kallstartas i minusgrader.
Dessa byttes, originalbatteriet sattes tillbaka och nu blev den betydligt mera lättstartad.
Vilket innebär att jag har ett nytt batteri över. Hm.

Jag reagerar dock på att inte detta upptäcktes när den servades i december....

Re: Batteriet slut efter tre år?

10
Ja så var vi där igen.
Efter årets första köldknäpp på -10 så går den inte igång. Eller fel: den gick igång men när jag var ute för att sopa bort snön så upptäckte jag att alla lampor fladdrade kraftigt och när jag väl sätter mig i bilen så har alla lampor på instrumentbrädan frispel och stereon har stäng av sig.
Så jag stänger av bilen och tar ut nyckeln och försöker starta den igen. Då klickar det bara.
Inte ens med ett hjälpbatteri vill den gå igång, bara klick - men jag är lite osäker på skicket på det andra batteriet ska jag erkänna.
Kan tillägga att jag hade haft motorvärmaren på i nästan två timmar innan detta.

Har nu satt batteriet på laddning men det ser ut som det blir ett besök till verkstan i morgon.
Uppmätte bara 8V över batteriet så det är helt logiskt att den inte startar.
Suck.

Re: Batteriet slut efter tre år?

11
Hej!
Fick du någon ordning på bilen?

Jag köpte i maj i år en begagnad ix20(årsmodell 2011 diesel) och nu under hösten har den har den blivit mer och mer trögstartad. Och nu när "vintern" har kommit så går den inte igång alls! Så till den milda grad att den bara klickar när man försöker starta.

Hade den inne på service förra veckan och jag nämnde att den var trögstartad men som sagt, dom verkar inte ha brytt sig ett dugg om det.

Så nu står jag med en bil som vägrar starta och jag är kass på det här med bilar. Ville bara ha en som man kan ha att åka iväg och storhandla med och besöka kompisar på ett bekvämare sätt..

Vad ska man göra?? Måste dom bärga bilen?

Re: Batteriet slut efter tre år?

12
Det låter som att batteriet är dåligt i och med att den klickar och felet blev värre med kylan. Är det batteriet som är dåligt så ska den inte behöva bärgas, det ska fungera med startkablar för att få igång den och köra dit där du ska byta batteriet, om du inte gör det hemma förstås.

Har du en multimeter så kan du mäta spänningen över batteriet, bör väl ligga på cirka 12,5-12,6 volt när motorn är avstängd, då är det nästan fulladdat, runt 90-100%. Mäter du däremot upp 12 volt så har du ca 50% laddning och 11,5 volt ger under 20% laddning.

Mvh

Re: Batteriet slut efter tre år?

14
En billig starthjälp/"booster" för några hundringar fungerar till att starta bilen om batteriet precis inte orkar med. Är batteriet dock helt slut så krävs en mycket mer kraftfull starthjälp eller startkablar från en annan bil.

Kom ihåg att följa instruktionerna för starthjälp/startkablar som står i bilens instruktionsbok, så att inget blir fel.

Mvh