Annons

Nybliven ix20 ägare med funderingar

1
Ja, då blev det en ix20 till slut. En 2011 1.4Crdi E-motion som endast rullat 2000 mil.
Mycket utrusning. Det som saknas är panoramatak, navigation och backkamera annars tror jag den har allt.

Hade en bit att köra så den fick en prövning direkt. Man sitter utmärkt i denna bil med god översyn åt alla håll (utom var fronten slutar).
Hakka 5 ger rätt högt däckljud på asfalt men den problematiken är ju snart över. Lite trött motor vid backar och man måste växla flitigt men det lär man sig snart.
Många utmärkta och genomtänkta funktioner, inte minst i stereon.
Halvljuset var riktigt bra och helljuset bättre än förväntat men det blir nog ändå två extraljus monterade så småningom.
Lite förvånad att den inte hade Start/Stopp funktion, trodde jag var standard. Men det kan jag leva utan.
Då blev jag mera konfunderad över bränsleförbrukningen. Visserligen så var dom första 15 milen (av 70) i snömodd och slask med vinterdäck men vi låg på lagstadgad fart mellan 90-110 där det tilläts och körde väldigt lugnt och mest med farthållare. 0,59 hade den dragit. Jag hade hoppats på under 0,5.... :?

Sedan har jag lusläst instruktionsboken (som f ö är föredömligt bra).
Där hittade jag en del finesser som inte finns i nåt utrustningspaket eller ens som extra val i Hyundais försäljningsbroschyr. Hur kan det komma sig?
Där fanns bl a Smartkey-system. Dvs en Start/stop knapp som ersätter nyckeln och man behöver bara ha nyckeln i fickan och sedan TPMS: känner igen om något däck har för lite luft.

Tänker beställa ett drag och montera själv. Krävs då omprogrammering av någon av bilens datorer? Stör en fast dragkrok backvarnaren (om man kör utan släp)?
Annons

Re: Nybliven ix20 ägare med funderingar

4
Nu har jag kört lite längre och med sommardäck men bränsleförbrukningen imponerar inte! Den ligger på 0,55 på lugn landsvägskörning och 0,6 i stan/blandat.
Det är minst 0,15 för mycket! En bekant hade en exakt likadan bil med samma motor och den gick så ruskigt billigt att det knappt var möjligt; 0,35 på landsvägskörning och 0,45 i stan.
Vad kan vara fel? Jag skulle kunna tänka mig partikelfiltret om tidigare ägaren kört för snällt...Tycker också att den har dålig ork i backar, man måste vara flitig att växla annars ökar inte hastigheten alls oavsett hur man gasar. Men det kan ju ha ett samband om det nu finns något fel på bilen.

Hur går man vidare? Hur ser era siffror ut? Den är nyligen servad av förre ägaren men den verkstan ligger 65 mil bort.