Annons

Byta stereon

1
Hej! Har aldrig lyckats koppla mobil eller mp3-spelare till min usb/mp3 originalstereo och från årsskiftet försvinner de norska kanalerna hag brukar lyssna på när de går över till dab-radio så nu börjar det bli dags att byta ut radion i min Santa Fe 2008. Har kollat runt efter billiga med dvd och gps och har bl.a. hittat den här. https://www.chinavasion.com/china/whole ... VD-Player/
Skruvar man på ramen från originalestereon för att kunna skruva fast den? Vad för slags kopplingar är det baktill - samma som på den här eller behövs adaptrar? Jag är duktig på att skruva själv men har ingen koll på stereosladdar i bil. :P
Hyundai Santa Fe 2,2 cdi 2007
Annons

Re: Byta stereon

2
Tjena!

Har inte stenkoll på vad som gäller för just Santa Fe, men tror att det är såhär:

Köper du en universal 2-din stereo så behöver du ett monteringskit bestående av plastram/fästen, kablage för att konvertera till ISO, antennadapter samt ev. en modul till rattkontrollerna om bilen är utrustad med det.

Finns även stereoenheter med navigation, dvd, osv. som efterliknar originalstereon, då behöver man (i de flesta fall) inte köpa till något mer utan det är i princip plug-n-play, dock är de lite dyrare generellt sett.

Mvh

Re: Byta stereon

3
Det finns ett gäng trådar om detta, men man får gå några år tillbaka bland inläggen.

Har du så kallad "dubbel-DIN" idag (dvs huvudeneheten är ca 100x180mm) så bör du kunna behålla samma ram.
Har du den vanliga stereon så behövs en ny ram/panel.

Kika lite HÄR för lite bildbeskrivning.

Ja, kablar/adaptar behövs (även till rattkontrollerna om du har sådana)
men sådant ska de kunna på bilstereoställena om du inte hittar något här på forumet.
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)