Annons

Köpes; Kasserad lambdasond med kablage/kontakt Santa Fe

1
Jag tänkte i förebyggande syfte byta (främre) lambdasonden på Santa Fe:n (bensin 2,4 4x4 2003) eftersom sonderna slits med tiden.

Då jag har en nästan ny Denso-lambdasond med fyra kablar till en annan bil, liggandes, tänkte jag använda den som "universalsond" och skarva på rätt kontakt från Santa Fe.

Smidigast är att kunna göra detta i lugn och ro utan att bilen blir stående under tiden då frugan brukar köra den till och från jobbet, så därför söker jag en kasserad lambdasond - funktionen på sonden jag söker är därför helt oväsentligt så länge kontakter och kablar är hela, dvs. sonden kan vara skrot.

Så om någon har en sådan kasserad lambdasond som ligger och skräpar, köper jag gärna den för en rimlig peng! 8-)

Främre lambdasond (regler-sond) innan katalysatorn.
Santa Fe SM
2,4
4x4
2003


Mvh
Johan B
Annons

Re: Köpes; Kasserad lambdasond med kablage/kontakt Santa Fe

4
Nja, gör man så, lär det garanterat sättas en felkod och troligen även tända motorlampan - motorlampan kan ev. slockna av sig själv efter ett antal "felfria körcykler" men felkoden kommer att ligga kvar och ställa till problem vid besiktningen nästa gång = underkänd!

Givetvis går felkoden att släcka hos en verkstad, men varför strula med det i onödan?

Så det känns tyvärr inte som ett smart alternativ...


Mvh
Johan B

Re: Köpes; Kasserad lambdasond med kablage/kontakt Santa Fe

6
...nej lampan slocknar säkert efter att styrsystemet detekterat att felet inte är kvar och styrsystemet har fått typ fem "felfria körcykler", men felkoden ligger kvar i motorstyrningens minne (åtminstone hos merparten av alla biltillverkare) och numer gör bilprovningen en felkodsavläsning där man får underkänt om det finns felkoder lagrade som är relaterade till avgasreningen, vilket lambdasonden är i högsta grad.

Problemet är att bilprovningen inte ser om felkoden är "aktuell" eller "historisk/lagrad icke aktuell", finns den där är det underkänt!

Så, nej - det är ingen lösning som jag tänker använda mig av.

Men tack för svar.


Mvh
Johan B

Re: Köpes; Kasserad lambdasond med kablage/kontakt Santa Fe

9
Jag har haft den i 6 år och de senaste 2 åren har jag besiktigat på Dekra, som är förresten mycket trevligare än den gamla Bilprovningen. Den bestämmelse att de måste läsa ut har tydligen inte nått besiktningarna i Hudiksvall. Här har det aldrig hänt. Jag lovar högt och heligt.
Jag har ju i min en sådan enginlampa som spökar. Den kan lysa 1-2 dagar eller veckor, sen är den borta olika lång tid.
På verkstaden här sa dom att det är många Santa Fee som är so och det var inget att bry sig om. Dom vet tydligen inte heller vad det beror på. Lambdavärdet är exakt 1,0 och alla värden är bra. Är det som Du säger att besiktningen tar hänsyn även till gamla meddelanden när dom läser ut, so skulle ju en jäkla massa av dessa bilar inte gå att få igenom. Men det har jag aldrig hört, fast jag känner flera med samma bil.

Re: Köpes; Kasserad lambdasond med kablage/kontakt Santa Fe

10
Tja, att vissa bilprovningar inte gör alla kontroller är väl iofs inte helt ovanligt i dagens "ekonomiskt maximerade" verksamheter och i vissa fall kan det t om vara så att konkurrensen gör att de vill vara "snällare" än konkurrenterna för att locka kunder...

Men här i södra delen av småland har de varit nitiska (har provat flera olika besiktningsstationer med flera bilar) och alla har läst felkoder som de ska göra.

Tyvärr är det som jag skrev, en historiskt lagrad felkod i avgasreningssystemet ger underkänt vid besiktning.
Det stora problemet är som sagt att bilprovningen bara kollar om det finns en felkod, inte om den är aktuell eller "historiskt".


Mvh
Johan B

Re: Köpes; Kasserad lambdasond med kablage/kontakt Santa Fe

12
Jo, det kan man väl iofs tycka men det är tydligen några EU-regler som reglerar det...
Så jag tror inte du lär komma så långt med advokat, förutom att förlora massa pengar på advokatarvode och rättegångskostnader! ;)


Min grundfråga/efterlysning kvarstår dock - är det någon som har en lambdasond (fungerande eller ej spelar ingen roll så länge kontakt och kablage är intakta) att sälja för en rimlig peng?

Mvh
Johan B