Annons

Automat strul Santa fe 2.7 v6 04

1
Hej.
Införskaffade mig en Santa fe v6 2004 för två månader sedan. 17000 mil... Ny bes och hela kittet.
Nu har lådan börjat strula.
Tappar växlar och hamnar i så kallat friläge men får tag i växlarna igen efter ett par meter. Händer alltid på morgon men kör man ett par rundor så slutar den och går som vanligt eller så låser den sig i trean. Slår hårt när den får tag i växlarna igen så det gått hål på avgasröret. Inga dåliga lukter eller dylikt. Check engine lampan börjar lysa men släcks igen. Tappar lite olja men den har fin färg (röd, rosa, brun aktig).
Någon som har en liten aning om vad det kan vara?? Tacksam för svar.
Annons

Re: Automat strul Santa fe 2.7 v6 04

3
onflames skrev:Hej.
Införskaffade mig en Santa fe v6 2004 för två månader sedan. 17000 mil... Ny bes och hela kittet.
Nu har lådan börjat strula.
Tappar växlar och hamnar i så kallat friläge men får tag i växlarna igen efter ett par meter. Händer alltid på morgon men kör man ett par rundor så slutar den och går som vanligt eller så låser den sig i trean. Slår hårt när den får tag i växlarna igen så det gått hål på avgasröret. Inga dåliga lukter eller dylikt. Check engine lampan börjar lysa men släcks igen. Tappar lite olja men den har fin färg (röd, rosa, brun aktig).
Någon som har en liten aning om vad det kan vara?? Tacksam för svar.
Hål i avgasröret? Kan stödlager vara slut så kardan rör sig så pass?

Re: Automat strul Santa fe 2.7 v6 04

6
Den där check Engine lampan verkar vara rätt rolig i alla Hyundai. Jag har en verkstad här i byn som har hand om ca 15 st olika och hos alla spelar lampan Allan. Den lyser, den släcks och lyser igen. Ibland ett par timmar emellan, ibland veckor. Min gör sådär sen jag köpte den. Och ingen vet varför.
Att det slår jättehård när den får tag på växlarna kan vara en kardanknut. Men i så fall märker Du det även när du startar bak eller fram. Rycker liksom och testar. Men att den tappar växlarna har inget med detta att göra. Det är lådan. Och hålet i avgasröret är ett tredje bygge.