Hej.
Införskaffade mig en Santa fe v6 2004 för två månader sedan. 17000 mil... Ny bes och hela kittet.
Nu har lådan börjat strula.
Tappar växlar och hamnar i så kallat friläge men får tag i växlarna igen efter ett par meter. Händer alltid på morgon men kör man ett par rundor så slutar den och går som vanligt eller så låser den sig i trean. Slår hårt när den får tag i växlarna igen så det gått hål på avgasröret. Inga dåliga lukter eller dylikt. Check engine lampan börjar lysa men släcks igen. Tappar lite olja men den har fin färg (röd, rosa, brun aktig).
Någon som har en liten aning om vad det kan vara?? Tacksam för svar.
Annons
Re: Automat strul Santa fe 2.7 v6 04
2Låter som det är för lite olja i lådan. Den läcker ju skriver Du. En MB gjorde lika för mig. Bytte olja och den blev bra.
Men vad har avgasröret med saken att göra? Den var nog nästan av innan.
Men vad har avgasröret med saken att göra? Den var nog nästan av innan.
Re: Automat strul Santa fe 2.7 v6 04
3Hål i avgasröret? Kan stödlager vara slut så kardan rör sig så pass?onflames skrev:Hej.
Införskaffade mig en Santa fe v6 2004 för två månader sedan. 17000 mil... Ny bes och hela kittet.
Nu har lådan börjat strula.
Tappar växlar och hamnar i så kallat friläge men får tag i växlarna igen efter ett par meter. Händer alltid på morgon men kör man ett par rundor så slutar den och går som vanligt eller så låser den sig i trean. Slår hårt när den får tag i växlarna igen så det gått hål på avgasröret. Inga dåliga lukter eller dylikt. Check engine lampan börjar lysa men släcks igen. Tappar lite olja men den har fin färg (röd, rosa, brun aktig).
Någon som har en liten aning om vad det kan vara?? Tacksam för svar.
Re: Automat strul Santa fe 2.7 v6 04
4Tacksam för svaren.
Är inne lite på din linje Larzan, kan det vara att det är därför den läcker lite olja också?
Emellanåt wobblar ratten lite.
Den slår till riktigt hårt, nästan wiplash varning när den får grepp i lådan igen.
Är inne lite på din linje Larzan, kan det vara att det är därför den läcker lite olja också?
Emellanåt wobblar ratten lite.
Den slår till riktigt hårt, nästan wiplash varning när den får grepp i lådan igen.
Re: Automat strul Santa fe 2.7 v6 04
5Ska ha in den på felsökning den 19/7 får se vad dom säger. Kan check engine lampan lysa som varning för låg oljenivå i automat lådan?
Detta är min första Hyundai så jag försöker fortfarande lära mig allt man kan trycka in i skallen.
Detta är min första Hyundai så jag försöker fortfarande lära mig allt man kan trycka in i skallen.
Re: Automat strul Santa fe 2.7 v6 04
6Den där check Engine lampan verkar vara rätt rolig i alla Hyundai. Jag har en verkstad här i byn som har hand om ca 15 st olika och hos alla spelar lampan Allan. Den lyser, den släcks och lyser igen. Ibland ett par timmar emellan, ibland veckor. Min gör sådär sen jag köpte den. Och ingen vet varför.
Att det slår jättehård när den får tag på växlarna kan vara en kardanknut. Men i så fall märker Du det även när du startar bak eller fram. Rycker liksom och testar. Men att den tappar växlarna har inget med detta att göra. Det är lådan. Och hålet i avgasröret är ett tredje bygge.
Att det slår jättehård när den får tag på växlarna kan vara en kardanknut. Men i så fall märker Du det även när du startar bak eller fram. Rycker liksom och testar. Men att den tappar växlarna har inget med detta att göra. Det är lådan. Och hålet i avgasröret är ett tredje bygge.