Annons

Batterilampan och bromslampan lyser på höga varv

1
Hallå gott folk.

Som titeln antyder så har batterilampan och bromslampan börjat lysa när jag accelererade upp på motorvägen och hamna på ca 4000 varv, eller kanske lite mer ändå, 4200 kanske.

Första gången slutade lamporna att lysa när varvet gick ner (lamporna stod och halvlös lite nervöst) precis synkront. Men andra gången fortsatte de att lysa svagt och synkront en stund efteråt.

Att lampan börjar lysa på höga varv borde väl tyda på att den får för stor laddning och att det är fel på laddningsregulatorn?

Har läst i en tidigare tråd att en snubbe fick bytt generatorn via bilhandlare. Frågan är vilken del av generatorn som är drabbad om det nu är den det är fel på.

Kan tilläggas att jag nyligen bytte batteri i bilen då det laddar ur.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Annons

Re: Batterilampan och bromslampan lyser på höga varv

3
Hur långt har bilen gått?

Kan vara kolen i generatorn som är slitna och tappar kontakten med släpringarna.
Då brukar problemen bli värre med tiden (brukar bara ta någon vecka eller två efter första symptomen) för att till slut tappa laddningen helt.

Har du mätt laddspänningen?
Om inte - gör det, koppla en (avsäkrade) ledning till respektive pol på batteriet och dra in sladden i kupén och koppla in en multimeter/voltmeter på ledningarna, så ser du hur generatorn laddar under färd.
Den skall ladda runt 14,4V under färd om den är frisk.
Går spänningen ner till typ 12-13V, är det bara batteriet som ger ström = generatorn laddar inte.

Vet inte exakt hur det ser ut på den generatorn men ofta byter man kol och laddregulator i ett paket - brukar sitta på baksidan av generatorn och ofta går det att göra bytet med generatorn kvar i bilen. Kan dock vara trångt på denna modell kanske...men att lossa generatorn bör inte vara så stor operation.

Frejs bildelar i stockholm (har hemsida) säljer reservdelar och utbytesgeneratorer - kolla med dem.


Mvh
Johan B