Annons
Annons

2
Måste kännas trist

Bara för att den heter 2,0, ska den ju inte dra det... :wink:

(hualigen, jag har en 2,7 :oops: )
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

Re: ännu högre

4
Ckiller skrev:På senaste tid har min 2 liters aldrig legat under 1l milen. oftast bra mycket högre o det även på motorväg med 2.8 bar i däcken!!!
Drar mer på vintern, dels de konventionella orsakerna som kallstart och tomgångskörning under "skrap av rutan".

Vad som tillkommer är det vi har köpt som är unikt och härligt med biltypen så här års. 4wd med traction controll och ESP.

När dessa två får jobba under vinterkörning så går det mer bränsle. :wink:

Re: ännu högre

5
Ckiller skrev:På senaste tid har min 2 liters aldrig legat under 1l milen. oftast bra mycket högre o det även på motorväg med 2.8 bar i däcken!!!
Varför kör du med 2,8, lite väl överdrivet.

Har 2,3 i och den rullar fint och lätt. (Däck gubbens rekomendation).

6
Har kört 35 mil med min Tucson 2.0 -06 och den drar rejält med bensin. Hoppas detta försvinner efter motorn har fått gå ett par hundra mil...

Någon som har kommentarer på anvisningarna på inkörningen av en ny Tucson. I handboken står det för de första 200(!) milen gäller:

- Max 90 km/h
- Ej varvtal över 4000 varv/min

Känns lite tråkigt att ej få varva ur motorn och känna på lite fart :P

Hade en Audi A3 tidigare enligt säljaren var det bara att köra.. inga direkta anvisningar på hastighet osv.

7
Hej Andreas, grattis till nya bilen!


Var lugn för att den specifika förbrukningen har gått ner något när du loggat så där 1000 mil - men å andra sidan kommer du att använda mer av gasfoten, så summan av kardemumman hotar att bli +/- 0...


För egen del har jag aldrig brytt mig något speciellt om absoluta tal och hastigheter när det gäller inkörningar - däremot är jag noga som attan med att inte segdra på låga varv/höga växlar, inte pressa bilen mot några slags ytterligheter, köra varierat och absolut inte dra släp i början.

På senaste bilen väntade jag tills 1,000 mil var passerat innan jag ens monterade drag, på förra bilen sände jag hustrun till Frankrike på "inkörningsresa" - den bilen gick som ett skott!!!



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

9
Ckiller skrev:kör nu 2.6 i sommar däck och har varit nere i .9l i förbrukning på 90 väg
Stämmer bra för mig med.

Det som alltid drar uppförbrukningen är start och stop (rödljus,stadskörnig och köer mm) och farter över 110. Då sörplar den hejdlöst.

Regnar det så åker förbrukningen upp med. mistänker att den driver en del på bakhjulen när det blir "halt".

10
brodeur skrev:
Ckiller skrev:kör nu 2.6 i sommar däck och har varit nere i .9l i förbrukning på 90 väg
Stämmer bra för mig med.

Det som alltid drar uppförbrukningen är start och stop (rödljus,stadskörnig och köer mm) och farter över 110. Då sörplar den hejdlöst.

Regnar det så åker förbrukningen upp med. mistänker att den driver en del på bakhjulen när det blir "halt".
Fortfarande långt ifrån dom .68 på landsväg(70väg) som stod i specifikationerna när jag köpte bilen dock, vilket dom ändrade sedan till värden som fortfarande är alldeles för låga......

11
Ckiller skrev:
brodeur skrev:
Ckiller skrev:kör nu 2.6 i sommar däck och har varit nere i .9l i förbrukning på 90 väg
Stämmer bra för mig med.

Det som alltid drar uppförbrukningen är start och stop (rödljus,stadskörnig och köer mm) och farter över 110. Då sörplar den hejdlöst.

Regnar det så åker förbrukningen upp med. mistänker att den driver en del på bakhjulen när det blir "halt".
Fortfarande långt ifrån dom .68 på landsväg(70väg) som stod i specifikationerna när jag köpte bilen dock, vilket dom ändrade sedan till värden som fortfarande är alldeles för låga......
0,68 är med en snit fart på 70 km/h