Annons

Vad får det kosta att eftermontera strålkastarspolare på våra Hyundai SUVar?

Kosta? Det är skandal att det inte sitter på från början och borde monteras gratis på nästa service!!!
Antal röster: 4 (33%)
5,000 .- (Inga röster)
4,000 kr (Inga röster)
3,000 kronor (Inga röster)
2,000 spänn, max
Antal röster: 3 (25%)
en tusenlapp kan jag lägga, men då är jag också beredd att göra jobbet själv. (Inga röster)
Inte intresserad - jag klarar mig fint utan.
Antal röster: 5 (42%)
Antal röster: 12

April 2006-"Strålkastarspolare, något att eftermontera?

1
Tänkt var egentligen att denna månadsomröstning skulle avhandla nya Santa Fe CM - men den stackars bilen har ju redan blivit slagpåse på annan plats på forumet... :roll:

Vi ger helt enkelt nykomlingen en chans att hitta sin bänk i klassrummet innan vi låter alla dessa hard core die hard ur-Santaianer säga sitt i en omröstning.

Anpassligt och fegt? Jajamän! :mrgreen:
...men framför allt är jag angelägen att inte adminstrera skyttegravsbyggande inför det väntade inflödet av nyblivna CM-ägare.


Dock! Månadens fråga knyter ändå an till både SM och CM - och de andra Hyundai SUVarna, och är faktiskt initierad av "Nimbusen";


En av mycket få saker som journalister har kunnat skjuta in sig på när det gäller ur-Santan är avsaknaden av strålkastarrengöring.
Döm om min förvåning när även den nya Santa Fe CM visade sig sakna strålkastarspolare!
Kostar peanuts att installera från fabrik, och inte speciellt mycket mer om man vill eftermontera här i Sverige.

Så, månadens fråga blir - vad får det kosta att eftermontera strålkastarspolare på våra ägandes bilar?



Swedefe

Tipstack till "Nimbusen" - även ni andra är välkomna att komma in med förslag på ämnen till månadsomröstning!
Senast redigerad av Swedefe den 02 apr 2006, 00:40, redigerad totalt 1 gånger.
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
Annons

2
Käre maken sa just att jag bara fjollkör mellan hemmet och arbetet....

.. känner ingen avsaknad av strålkastarspolare... kanske just därför...

Fjollkör.... ska nog ta ett samtal med käre maken...

Bilen kan ju vara hur skitig som helst men strålkastarna är aldrig smutsiga... beror på vad ?? Design?


:wink:
Stahl

3
Stahl skrev: Bilen kan ju vara hur skitig som helst men strålkastarna är aldrig smutsiga... beror på vad ??
Fjollkörning ligger faktiskt nära till hands - du måste ligga närmare framförvarande bil - mitt i värsta sprutet, och gärna blinka med helljuset ordentligt så skiten bränner fast rejält på glasen för att upprätta en riktig "Murmansk-look".



S
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

4
Hm...

Då kanske jag också fjollkör? Jag la en sprayflaska med rengöringsmedel och en hushållsrulle i bilen så fort jag hade fått hem den. Det måste ju bli en massa torkande tänkte jag, som minns tiden när strålkastarrengöring inte var uppfunnen. Jag tror inte jag har använt det mer än en eller två gånger på de 1,5 år jag har haft bilen. Och då berodde det inte på att strålkastarna var igengrodda utan jag ville bara se om det fanns något att torka bort. Kanske designen håller lyktorna rena, som du säger Stahl.

Ni förstår var min röst hamnar :lol:
Aldrig för gammal för 4x4.

5
Var med på den tiden då sådan lyx inte var standard (och inte heller salt).
Har nu vant med mig att svepa över framlyktorna med lite fräsch snö medans glaset är varmt. Visst blir händerna iskalla, men lyktglasen blir rena och fina och ljusutbytet avsevärt förbättrat vid mörkerkörning.

6
De få gånger man får låna bilen, behöver den alltid tankas och saneras i största allmänhet, vilket gör att snabbsvepet över strålkastarglasen inte är något jag funderar på som en belastning.
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

7
Fundera lite längre än att stanna vid smutsiga strålkastarglas. Med fabriksmonterade spolare och modellgokännande i Sverige, hade valmöjligheten funnits mellan H4 och det absolut bättre Xenonljuset - Helt lagligt. Ljusregl. i höjdled finns ju redan men spoln. saknas. De var lite av poängen med mitt förslag till månadsfråga. :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

8
Måste instämma i att strålkastarglasen hållit sig förvånansvärt rena utan spolare. På dom bilar av andra märken jag haft tidigare som varit utrustade med spolare vågar jag påstå att strålkastarna efter spolning egentligen inte varit renare än mina nuvarande är före manuell avtorkning ( t ex med snö). Hur detta kan komma sig vete 17 men en förklaring är väl att enbart spolare inte har så värst stor effekt (utom att förbruka massor av spolarvätska...). Det var på sätt och vis bättre på den tiden då även torkare skulle ingå - även om torkarna ofta krånglade.

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

9
nimbusen skrev:Med fabriksmonterade spolare och modellgokännande i Sverige, hade valmöjligheten funnits mellan H4 och det absolut bättre Xenonljuset - Helt lagligt. Ljusregl. i höjdled finns ju redan men spoln. saknas.

Mjae...
Tror faktiskt att helbilsgodkännandet lägger fälleben för all slags uppgradering på belysningssidan, oavsett spolare eller ej.
I vilket fall som helst så krävs det automatisk ljuslängdsreglering tillsammans med gasurladdningsbelysning, så ambitionerna att lagligt ordna bättre belysning skjuts i sank lika förbenat...




Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

10
Okey missade att det vid helbilsgodkännandet krävdes automatisk ljusnivåreglering. :oops: :oops: :oops:


:roll: tycker ändå:
Andra bilfabrikanter förser sina NYA bilar med AUTOMATISK ljusnivåreglering och strålkastarspolare. Om Hyundai nu (och tidigare) av någon anledning väljer bort detta på de flesta av sina nya modeller, är det iaf. anmärkningsvärt att de inte kan ta fram ett komplett Xenon-kit till försäljning för eftermontering, så man efter en ombyggnad endast har kvar att "typa om" bilen. :roll:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

11
Det är märkligt att biljournalisternas brösttoner angående avsaknad av strålkastarrengöring inte har samma genomslag hos bilägarna;

Vi gjorde samma omröstning i ett tidigare forum, och resultatet blev ungefär det samma; man vill gärna ha strålkastarrengöring "gratis" - men värdesätter det inte tillräckligt mycket för att vilja betala någon större summa för att komplettera bilen med denna finess.

Well, gratisluncher existerar inte - och det finns satser för eftermontering för de som verkligen anser sig hjälpta av strålkastarrengöring.

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting