Annons

Dörrlås

1
Har en i30 från 2011. Nästan alla dörrlåsen fungerar OK med fjärrkontrollen. På passagerarsidan fram rycker det i dörrlåsknappen på dörrens insida, men den vill inte öppna eller stänga helt. Det innebär att jag måste trycka/dra knappen för hand för att öppna/låsa dörren :( .
Jag har tagit bort dörrpanelen och mer eller mindre dränkt knapp, vajer och allt som går att komma åt med 5.5 på sprayburk.
Tyvärr har det inte lyckats lösa problemet.
Bilen har ingen garanti kvar, förutom 9-årig elektronik-garanti :) .

Vet någon om låsproblemet kan gå på den garantin?
Finns det någon lösning på problemet?

Tacksam för att höra era erfarenheter
/ Janne
Annons

Re: Dörrlås

2
Hej!

Jag vet inte hur det fungerar på just Hyundai i30 men jag kan tänka mig att det beror på att plastkuggarna har slitits så att de inte greppar längre, dvs. kuggarna till aktuatorn som driver låset.

Har tyvärr ingen aning om det går på garantin, det bästa är att fråga runt bland ett par olika verkstäder.

Med vänlig hälsning

Re: Dörrlås

5
Bilda skrev: 18 jul 2016, 22:02 Har en i30 från 2011. Nästan alla dörrlåsen fungerar OK med fjärrkontrollen. På passagerarsidan fram rycker det i dörrlåsknappen på dörrens insida, men den vill inte öppna eller stänga helt. Det innebär att jag måste trycka/dra knappen för hand för att öppna/låsa dörren :( .
Jag har tagit bort dörrpanelen och mer eller mindre dränkt knapp, vajer och allt som går att komma åt med 5.5 på sprayburk.
Tyvärr har det inte lyckats lösa problemet.
Bilen har ingen garanti kvar, förutom 9-årig elektronik-garanti :) .

Vet någon om låsproblemet kan gå på den garantin?
Finns det någon lösning på problemet?

Tacksam för att höra era erfarenheter
/ Janne
Hej Bilda.
Jag har en i30 årsmodell 12. Vänster framdörr går inte att öppna inifrån. Centrallåset funkar runt om och den lilla vippknappen ovanför handtaget på insidan följer med. Jag vill lossa dörrpannelen på insidan. Jag har hittat två skruvar - en intill öppningshandtaget och en ett par decimeter längre ner. Var finns det fler skruvar/hakar att lossa?
Tacksam för hjälp från en erfaren.
mvh Anders