Annons

CDRi -12; Frågor om bakrutetorkare, svårstartad, klonk

1
Så har man en i30 CW CRDi 1.6 från 2012.
Trevlig bil men den har några fel som behöver åtgärdas.

1. Bakrutetorkaren är död. Ska kolla säkring (knappast detta som är felet) men vanligast är nog att den kärvat ihop pga rost/fukt och för dåligt nyttjande. Nåja, jag har fått liv i ett flertal torkare från andra bilar genom att plocka loss, skruva isär och smörja upp dem. Få se om det lyckas här. Någon som testat? Tidskrävande operation?

2. Lite svårtstartad när det är kallt ute (< -10), man får gnugga på starten. Det är nog glödstiften som behöver bytas då den gått 15000 mil nu. Men...jag har hört att på vissa bilar är det hyfsat stor risk att ett eller flera glödstift går av när det ska lossas och då blir det inte kul, hur är erfarenheten för er som bytt själv? Vågar man det eller är detta ett jobb för en verkstad?

3. Klonk som kommer bakifrån när man kör på "knottrigt" underlag. Har läst trådar om detta och det kan vara en damask som lossnat vid dämparen så jag börjar med att kolla detta.
Annons

Re: CDRi -12; Frågor om bakrutetorkare, svårstartad, klonk

2
Dåligt med svar här.

Näväl, jag gjorde ett ryck igår och kunde konstatera att tre av fyra glödstift behöver bytas. För att inte riskera att dra av dem så sprayade jag först med WD40 och använde sen en momentnyckel inställd på 30Nm för att se om det gick att lossa dem och det funkade på samtliga fyra utan problem. Även värmesköldens tre skruvar gick att lossna utan att dom bråkade. Ibland har man tur!
Verkar finnas massor med olika märken och priser, hos Trodo kostar ett glödstift (Kamoka) idag sketna 62,- medan ett Bosch kostar 156,- och sen finns ett helt gäng olika märken och alternativ där emellan och sen ända upp till 366,- (Metzger). Är det någon större skillnad på alla dessa eller duger det billigaste?

Sen var det detta med bakrutetorkaren. Säkringen var inte oväntat OK. Att få bort stora plastdelen på bakluckan för att komma åt motorn var inte så svårt men att få bort torkararmen gick jag bet på. Försökte med krypolja, värme, hamrande men fick det inte att släppa. Man kan ju inte vara för hårdhänt då man kan riskera att spräcka rutan. Har sett att det finns avdragare för detta, Biltema har en för tvåhundra spänn. Funkar dom verkligen för detta?

Klonket tänkte jag undersöka när det blir vår eller är det enkelt att se/undersöka om damasken på stötdämparna har lossnat?

P.S. Den heter givetvis CRDi, skrev fel i rubriken.

Re: CDRi -12; Frågor om bakrutetorkare, svårstartad, klonk

3
Skriver vidare om någon gitter höra på....

Ja, att fixa bakrutetorkaren gick till slut. Efter att ha misslyckats med att få tag på en avdragare (slut hos Biltema) så förlitade jag mig på värme, krypolja, försiktigt bändande och tålamod. Sprayade på lite varje dag, la en bräda längs fönstret och bände uppåt försiktigt med spikutdragningssidan av en snickarhammare. Mera värme och sen lite slag på muttern i mitten. Sen nya tag nästa kväll. Efter några dagar släppte det!
Jag hittade denna eminenta guide om en som haft samma problem och den är bara att följa:
https://jockesgarage.com/2020/01/19/rep ... 2008-2012/
Förutom en sak! Det går inte att testa motorn lös genom att sätta spänning på dom två stift i kontakten som står i guiden! Det händer inget då utan den måste testas på plats.
I mitt fall var det ett kol som gått varmt och då stannat i intryckt läge, fjädrade inte mot rotorn. Plockade bort det och filade ut lite plast från dess fyrkantiga bana så det löpte lätt och sen var det bara att återmontera.
Hade lite otur då en av plastfästena på insidan gick sönder när jag körde med mutterknackaren men med hjälp av en sån där värmepistol där man smälter in ett gäng klammer fick jag den stabil igen. Se också till att ni inte drar av hela den gängade hylsan som den stora muttern sitter på. Den sitter som berget!

Glödstiften då? Beställde Bosch för 156,-/st på Trodo. Ja jag läste en massa om hur man bör göra och insåg att jag inte har tillgång till allt man rekommenderar så jag körde så gott jag kunde. Först lossade försiktigt jag på samtliga stift med en momentnyckel inställd på 30Nm. Ett varv ungefär. Sen i med WD40 i hålet och det fick verka ett dygn. Sen hade jag tänkt varmköra motorn innan jag gick vidare men jag testade först: ställde återigen in momentnyckeln på 30Nm och testade och det gick bara bra och efter detta gängade jag upp dem en och en. Strategin var att om det ändå gick så trögt att momentnyckeln löste ut fick jag väl testa med att varmköra då. Kändes skönt när jag hade alla 4 i handen. Insåg att mitt sprayande dagen innan nog gjorde nytta då samtliga var rätt indränkta i WD40. Tydligen så kan spetsen av någon anledning svälla och bli så stor att man inte får upp den genom loppet, då måste man på olika sätt vicka av den och ta ut den genom spridarhylsans hål. Bökigt värre. Sen ska man egentligen ha en brotsch för att rengöra loppet från eventuella kolrester men en sån hade jag inte så jag fick helt enkelt hoppa den punkten. Därefter försiktig montering av nya stift och dom ska bara dras med 15Nm.

Nu är den klar att bruka, klonket får bli en senare fråga.