Annons

Olja vxl-låda automat?

1
Hej forumet. Kjelle här, ny medlem.
Är helt ny på det mesta ang Hynda..
Men nu har jag snöat in lite på Santa Fe. Tycker den är snygg o trivsam, samt att jag behöver 4x4 samt bra lastutrymme.

Tidigare under senhösten köpte jag en 2012, 2.2 CRDI med automat hos en bilfirma.
Vecka 4 i min ägo så uppstod allvarligt elfel, så det blev bärgare till bilfirman, som dessutom är ÅF för Hyundai.

Där stod bilen i 7 veckor innan de lyckades fixa det felet.

Nu hade det blitt vinter o kommit snö & is, så jag bad säljaren att kolla så 4x4 verkligen funkade.
Vi körde ut på stora parkeringen o han testade på alla sätt.....men det drev bara fram.
Nu ruttnade han lite o sa att vi tar tillbaka den här bilen. Så det blev återköp /hävt köp.

Vi pratade hit o dit om den modellen....och jag kom att fråga om hur kollar man oljenivån i vxl-lådan på den modellen, pga jag inte hittat en oljesticka för det.
Han sa då att det kan man inte ! Inte ens med diagnosverktyg kan man se oljenivån digitalt.
Kan detta verkligen vara möjligt? Oljenivå i vxl är ju en servicepunkt på i stort sett alla bilar. Går det verkligen inte att få veta nivån på Santa Fe med den drivlinan??

Vidare så sa han att om man av nån anledning behöver byta oljefilter i den vxl-lådan så måste lådan demonteras o klyvas för att komma åt filtret.
Återigen en fabel känner jag, eller kan det verkligen vara möjligt att det är så illa konstruerat ??
Eller är det kanske så att det aldrig ska behövas varken kolla eller byta vxl-olja & ev. filter under bilens tänkta livslängd??

Har förstått att just aut-låda och 4x4 är en svag punkt på dessa bilar. Har läst flera inlägg där ägare fått byta låda långt innan 10000 mil.
Det som pajat på min 4x4 var helt klart splinesaxeln mellan vxl och fördeln-lådan.
Tror jag kände när det hände. Körde motorväg 90km/tim o det kändes som ja fick punka på ett hjul bak. Stannade, men där var ingen punka.
Körde vidare o allt kändes normalt igen. Ända skillnaden jag kunde märka var att det slutat smälla i drivlinan när det växlade ner, och när jag växl mellan R & D.

Nu har jag en jättefin 2014 på G hos en annan firma. Lika drivlina och 25k mil på mätaren. Inga missljud finns,...men jag är såklart rädd att köpa den.

Bilen är servad hos märkesverkstad alla år,...och jag kollade med de idag ifall den bilen varit inne för reparation i drivlinan...
men inget har behövt göras där.

Vad säger expertisen...är det stor risk för att jag råkar ut för haveri inom kort ifall jag köper den?
Bilfirman lämnar noll garanti på denna pga många mil.
De säger att jag inte ens kan häva köpet efter att jag skrivit på avtalet.
Enda garantin de kan lämna är säkerhetsfel enl SBP.s riktverk....men eftersom bilen blev nybessad igår ua så är den enl SBP trafiksäker, och då faller även den garantin bort.

MVH
Kjelle, Nyköping.
Annons

Re: Olja vxl-låda automat?

2
Ja nu blev det ändå köp av den Santan från 2014. Jättefin o allt känns bra. Inga av de missljuden som fanns i 2012.an.
Allt känns bra. Får hoppas att den inte börjar strula med nåt. Full utrustning i denna. Soltak, navi,...o allt gissar jag.
Nu har jag äntl fått veta hur kolla oljenivå i auto-lådan, samt hur byta den oljan. Så det ska göras. Samt i hela drivlinan.
Roligt med nyare modell än 2012.an.