Annons
Annons

2
Snygg BILd , men jag fattar inte riktigt:
Rubrik: vegard - en fet 06 diesel med fet båge!
men jag är lite trög i vanliga fall oxså .... :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

3
nimbusen skrev:Snygg BILd , men jag fattar inte riktigt:
Rubrik: vegard - en fet 06 diesel med fet båge!
men jag är lite trög i vanliga fall oxså .... :lol:
Var inte det lite kul och fyndigt lixom? :roll: :wink: :D

(Om du kollar de andra trådarna i bilarkivet så börjar de flesta rubrikerna med användarnamn och sedan rubriktexten.)
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

4
ClasseClas - jojo men jag blev lite osäker och tänkte - 06:a diesel? ... hm ska de inte vara en CM då, men i nästa sekund kom jag på att det parallellt med CM, som tur är oxså finns "riktiga" SF modeller -06.


- men jag sa ju att jag är lite trög... :lol: :lol: :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

5
Hei

tja...

06 mod SM CRDI VGT står det i kontrakten, og på forespørsel om hvordan jeg kunne vite at dette var en 06 mod fikk jeg følgende svar: denne fargen leveres ikke på tidligere santa-fe enn 06, dessuten viser chassisnr at den er produsert for 06 markedet. Hyundai sine modell-endringer følger skjelden kalenderen, og en kan derfor finne to forskjellige karosserier av samme årsmodell... Sonata ble nevnt som eksempel...

Jeg har bare stolt på forhandleren, de har ikke lurt meg før, og føler meg trygg på de denne gang også..... lett og lure sånn sett, men oppdager jeg det, så har de selv lagt grunnlaget for å skifte forhandler/merke.

Har nå kjøpt fire nye hyundai der....

Vegard

6
Hej vegard!

Din försäljare har inte lurat dig. Det var jag som blev lite snurrig och glömde bort att det fortfarande också finns "riktiga" SF 06:or till försäljning förutom modellen CM.

En Santa med tillkopplad Bjölseth - de skäms verkligen inte för sig på vägarna.... Nice
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

7
Hei

må si meg fornøyd med både bil og vogn.... men det vekker oppsikt når santa'n kommer trekkende på vår nye Bjølseth 790. vogna er jo 9,60 m lang bak bilen, og legges derfor merke til.

Santa'n har vært en svært positiv opplevelse som trekker. var fornmøyd med den 03 modellen CRDI vi hadde før, og enda mer fornøyd med denne 06 mod CRDI VGT, begge manuell giret.

til sommeren blir vi å se bla på svenske veier, men skal og en tur til Minsk i hviterussland. det er visst noe med svovelen i dieselen der borte, som forhandleren sjekker for meg... det er visst mye svovel der... Mulig de måtte gjøre ett eller annet før jeg reiser, men forhandleren stiller velvillig opp, og sjekker med hyundai der borte..

Vegard

8
Det som ställer till det är ett EU-direktiv som sjösattes för några år sedan där man helt förbiser tillverkarnas ibland sanslösa årsmodellsbeteckningar;

Det som är att hålla reda på är produktionsdatum samt datum för första registrering - alltså ibruktagande.

Norge plockar vad man vill från EU, men den gamla, tillverkar/importörstyrda
årsmodellsbeteckningen har man behållt.

Därför finns det SM bilar som 2006 års modell i Norge, men inte inom EU; själva produktionen av SM-bilar upphörde ju under hösten 2005.

Tyskarna har dock så länge jag haft med bilar att göra alltid låtit "Erstzugelassung" styra hur man skall bedöma bilens ålder; alltså datumet för första registerering.


Jänkarna - som alltid skall vara värst brukar ibland släppa nästa årsmodell redan på våren året innan... :roll:
Redan i maj - juni i fjol gjorde man reklam för "the all new Santa Fe 2006" - men det var fortfarande en SM... Så uselt!

Filmintresserade minns säkert kommentaren från Jake (eller Elwood?) Blues när dom sladdar runt och ödelägger helt köpcenter med sin ex-snut Dodge: "The new Buicks are shown early this year"

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

9
Själv har jag en 05:a enligt pappiren.
Tillv.datum nov. 04 - 1:a reg.dat. jan. -05 och satt i trafik 1:a gången okt. -05 då jag köpte Santan.

Nog inte bara i Norge de säljs 06:or. Minns en annons från en svensk handlare i slutet av jan. då man sålde SF Nordic modell -06.

Snacka om att bli klokare av detta... :lol: :lol: :lol:

Men egentligen är det skit samma bara inte säljaren hävdar ett högre pris enligt årets lista för en ny bil som visar sig vara tillv. året innan. Det är väl vi "gamla" som är så insnöade på årsmodeller som måste tänka i andra banor och som Swedefe säger: Det som är intressant är tillverkningsdatum/år/regdatum. :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

10
Hei

egentlig så spiller det ikke noen særlig rolle heller, tenker på min forrige santa...

den ble produsert påettersommeren 02, solgt meg som 03 mod og reg. litt utpå vinteren 03, som 03 mod. da den ble byttet inn nå i vinter, var det aldri noen diskusjon, forhandleren forholt seg da til 03 mod, ut i fra deres papirer, vedr salget til meg da den var ny.... den ble altså håndtert som 03 hele tiden fra forhandler.

Vegard

Bilarkivet

11
Hei Vegard

Gratulere med den nye Santa VGT. Bilen er verkeleg fin, og frontbogen passer faktisk til den bilfargen. Lykke til med drag av campingvognen.

Så til dette med årsmodeller. Det er ikkje enkelt.
Eg har kjøpt en tyskimportert Santa Fe VGT- 03 mod. Den var ihvertfall registrert første gang i nov.03.

Når eg nå var på 45.000 service, så var den høgre støtdemper gåen. Den lekte, ble det fortalt.
Dette sa eg måtte gå på 3 års garantien. Eg har skriftleg 3 års garanti.

Da fortalte verksmester at denne bilen var mulig fransk importert til Tyskland, og om det var 02 eller 03 mod var usikkert.
Skal skifte støtfangeren på mandag, og da får vi sjå.

Lykke til Vegard med campingsesongen.

Jarle

12
Jarle V

det er da datoen for førstegangs registrering som garanti-tiden regnes ut i fra.

er det så å forstå at bilen har vært registrert i Frankrike, før den ble registrert i tyskland?? I såfall, klarer verkstedet og nøste historikken på bilen din, og finne ut av dette??

har bilen vært registrert i Frankrike, så er det jo denne datoen som gjelder, men da er det vel noe med avgiftsberegningen på bilen og??

har sikkert ikke noe å si, men det er jo litt gøy å ha historien til bilen da..

Jeg kjøpte for en del år siden en "overligger" av Sonata. her gjaldt garantien fra første gangs registering, som da var året etter årsmodellen.

Vegard

Bilarkivet

13
Hei Vegard.

Ja, eg også meiner at garantitiden på 3 år gjelder fra første gangs registering, og at det følger bilen, og ikkje personen.

Men det som verksmester meinte var at ein tysk forhandler hadde importert denne bilen fra Frankrike som ny bil, ikkje registert der i Frankrike.
Og da kunne det like godt være en 2002 modell.

Men eg trur at VGT modellen med 125 hk. først kom (ble produsert) i 2003.

Eg er fornøyd med bilen hittil, og vil vel sjå meg etter ein 2005 mod, om eit eller to år.

Har forresten forsøkt å få tak i ein bakspoiler på min bil, har du det ?

Jarle

14
Hei

har sjekket litt med forhandleren her, de sa at garantiens start er alltid første gangs registrering. Bilene farter jo stadig mellom forhandlere før registrering, (min VGT stod et par dager i Mosjøen før jeg skrev kontrakt på den, da den var kjørt ut til forhandler, før den kom til kistiansand). Hvilken dato beregner de da garantien fra, dersom det ikke er registrering, er jo et spørsmål som er nærliggende å tenke.

Jeg trodde og at VGT ikke ble produsert som 02 modeller. min 03 modell hadde 2000 kg som hengervekt, dette ble redusert til 1870 kg på 112 hesteren som jeg hadde, da VGT kom. derfor er jeg rimelig sikker på at VGT ikke fantes da jeg kjøpte min 03 modell. den ble registrert 04.04.03, og du ser den her:

http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... =18&tot=35

Jeg MÅ nemlig ha 2000 kg som hengervekt pga vogna, og husker jo godt når VGT kom, jeg mener det var på sen-sommeren/tidlig høst 03.

Vegard