Annons

Trafikmagasinet eller Motorist?

Trafikmagasinet, kom tillbaka! Allt är förlåtet!
Antal röster: 3 (50%)
Motorist rules!
Antal röster: 3 (50%)
Antal röster: 6

Maj 2006 - Trafikmagasinet vs. "Motorist"

1
Programet "Trafikmagasinet" lades ner under mystiska former;
Officiellt hette det att det var "otidsenligt" och att tablån behövde "föryngras" för att nå nya målgrupper.

Bakom kulisserna handlade det mer om att programets - och tillika själva programformatets skapare verkade ha drabbats av hybris och tappade markkänning, lyft av ett skenande ego i Zeppelinar-storlek...

Sånt händer i de bästa familjer, men med SVTs erkända brist på finmotorik så lägger man ner hela klabbet istället för att utveckla och vårda.

Men, blev det bättre...?

Är "Motorist" något som engagerar på samma sätt som Trafikmagasinet"?
Så enkel är månadens omröstning - kommentera gärna!




Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
Annons

2
Är "Motorist" något som engagerar på samma sätt som Trafikmagasinet"?
Så enkel är månadens omröstning - kommentera gärna!
Motorist?
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

3
Japp, det heter så - SVTs nya satsning på alla vi trafikanter i Sverige...

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=4 ... pos=lasMer



Missat det, eller skojar du med mig?

(Själv var jag tvungen att dubbelkolla så jag inte fattat fel...)




S
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

4
:lol: Här har ni en till som missat - avsiktligt eller ej låter jag läsaren av detta inlägg själv gissa... :lol:

"Motorist" - program för Sveriges trafikanter??? Trafikant är alla de som uppehålla sig på eller vid vägen. Fotgängare och cyklister brukar inte vara motoriserade vad jag vet. Näääe nu är jag för petig och blarra som vanligt...blä blä blä.....

Programmet är säkert bra men jag har fått nog av TV:s självutnämnda bessewisser-journalistiska testpiloter så när programmet sänds slår jag över till "Gröna Rum" som ger mig mycket mer av värde. :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

5
Även om inget av programmen är det perfekt enligt min smak, så tycker jag ändå att Motorist är mera sevärt än Trafikmagasinet var. Kanske beror det mera på journalisterna/programmakarna än på programmet i sig.

Visst kan man sakna Christer Glenning från det ursprungliga Trafikmagasinet - men att återuppväcka honom lär bli svårare...
Dom som på senare tid gjorde Trafikmagasinet saknar jag inte en sekund.

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

6
Nu har även jag åtminstone halvsett ett avsnitt av "Motorist".

Omdöme: njaaaee att stöpa om ett gammalt ljus blir aldrig riktigt bra, det har ju redan brunnit en gång. Ny veke räcker inte...

Då väntar jag hellre på "Topgear" på Discoverychannel.
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

7
SantaClas - ett tips, under tiden du väntar på TopGear så kan jag rekommendera "Gröna Rum" - där får man tips om aktuella rabatter, växelodling, drivbänkar och snygga hjulrosor..... :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

8
Alltså - jag fattar ingenting?

Trafikmagasinet det var som det var - man skar tänder över en hel del grejer - men man tittade!


Så - ut med Trafikmagasinet av grumliga skäl, och in med, ja vaddå?

Motorist? Så blekt!

En kvinnlig "TV-personlighet" som troligen inte vet ett smack om bilar,
men "når igenom rutan", tillsammans med Joppe Pihlgren - som verkligen är bilintresserad, och som faktiskt har gjort överraskande bra i från sig på UR med sin lite coola och slängiga stil.

Så? Varför fungerar det inte?

Det hela är så massivt ointressant att jag flera gånger funnit
"Inför melodifestivalen" som bättre underhållning - å då e' jag inte speciellt schlagerintresserad...

Konstiga uppslag, konstigt genomförda - med en Joppe som tidvis får en virrpanna som Per Oscarsson att framstå som fokuserad och skärpt.
Såg ni sidoblickarna som personalen på EURO NCAP gav varandra när Joppe "intervjuade" dem? Jeezus!

När man sedan skall ha in en auktoritet så kallar man på
mega-tråk-Dieden - mannen som får Perstad att framstå som en spontan
rackare, och vill man ha lite flärd från en riktig tidningsjournalist så ringer man in Jonas Borglund - den inte fullt så bildsköne brodern till Staffan Borglund som figurerade i Trafikmagasinet... Sicket nerköp!


Nä - det här suger!
Det suger lika fett som uppsägningen av Perstad och slakten av Trafikmagasinet. Varför kasta pengar i sjön för att göra något - sämre?


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

9
Jaha, den här månadens omröstning lyckades inte engagera speciellt många - mer än mig, då; :mrgreen:

Jag har precis kommit ner så mycket i puls att jag kan formulera mig utan att fylla hela sidan med otidigheter och invektiv:

Jag såg nämligen reprisen av Motorist förra veckan där man skulle kora "bästa dragbilen för B-kort"... Have mercy!

Hela inslaget börjar med ett fetfel:

TråkDieden rullar in på en gårdplan med en Porsche Cayenne, tjejen som skall provköra skiner upp som en sol och Dieden frågar vad hon har för körkort;

"Vanligt B-körkort"
"Ja, då går den här bilen bort, den får inte dra någonting utan E-körkort"

Förlåt? :shock:

Klart som f-n att den får dra minst 750 kg; alla bilar och lastbilar får dra minst 750 kg, undantaget några små pyttebilar samt specialbilar där tillverkaren inte godkänner dragkroksmontage! Gahh!

Sedan plockar man fram bilen som hamnat sist i listan;
en SAAB 9-5 Ecopower, och lastar in häst i släpet - som råkar vara värsta sortens spånkorg; en enkelaxlad Värmlandsvagn :roll: och dessutom med bommen iställd på en för den aktuella hästen helt fel höjd!

När man sedan kör fast i det faktiskt vettiga momentet
"Avfärd från tävlingsplats" ute på en åker så är jag inte speciellt överraskad - däremot blir jag det när man kopplar av det enaxlade släpet - som det skulle vara häst i...? En dödssynd!!!


Om man presenterat SAAB 9-5 som en bil totalt olämplig som dragfordon i sammanhanget så hade jag förstått det, men här framställs den som rätt okay, frånsett att den fastnar i körningen på fältet.
En spritbil som dragare - ha ha ha!
Ett sådant resursslöseri, ett sådant ohyggligt miljögriseri!
Hade det inte varit på plats att nämna att spritbilens bränsleförbrukning skenar till helt ofattbara siffror när den belastas???

Inte ett ord om bilens extremlånga bakre överhäng och hur det (inte) fungerar ihop med transport av levande massa och enkelaxlat släp!

För det man testade var körning med hästsläp - utan häst!!!

Det finns ingen chans i världen att simulera hur det är att köra släp med häst i - även om man skulle få för sig att snickra en ställning som placerar tyngpunkten för barlasten 1,25 meter upp i luften, så är det fortfarande ingen häst!

En häst kan backa bak och sätta sig på bakbommen om den känner för det - skapandes baklast, negativt kultryck och rejält lyft av bilen -för att i nästa sekund generera momentant kultryck på flera hunda kilo och bottnad fjädring på bilen när han blir förbannad och kastar sig fram med bogen mot främre bommen.

Alltså är det ett fejkreportage - man säger i eftertexterna att hästen inte var med, och att släpet var lastat med torvbalar istället -men jag tvivlar; i åtskilliga av sekvenserna rör sig släpet som om det vore olastat.

Hur som helst är det ett sopigt, oinitierat skitreportage:
om man nu verkligen hade som mål att få fram en bil lämplig som dragare av släp maxade mot bilens dragvikt med B-körkort - vore det då inte lämpligt att berätta vad de olika bilarna får dra???

Inte en siffra nämns, någon gång - mer än reglerna var E-behörighet behövs!
Om man satt hemma med ett släp redan invägt på låt säga 1,400 kg så fick man ingen som helst hjälp i val av bil.

Visst hade det varit intressant om man bemödigat sig att plocka fram den bil som drar allra mest på B-kort - ca 1,500 kg och ställt den mot andra som bara drar ca 1,000 kg?

Och, var fanns de populära SUVarna?
Och - åtminstone en bil med lågväxel borde väl redovisats, tillsammans med möjligheten att smyga fram med oroliga hästar hästar för den som har besvärlig utfart från gården eller rent allmänt är rädd om bil, häst och vagn?

Antar att redaktionen bedömt fakta som "jobbiga" och "temposänkande" - det är ju "känslor" man vill förmedla!
Men, med bara en knutta ambition kunde man hänvisat de verkligt intresserade till en hemsida där man kunde broderat ut texten!

Och att puffa för E-körkortet, samt alla de fördelar som följer med det var väl "moraliserande" och "pekpinnementalitet" kan tänka - sånt skall vi inte ha i vårt nya, fina program...

Tramset forsätter -
Volvo XC 70 med vridstark 5 cylindrig dieselmotor känns "ryckig" och "brummig"; "som en traktor" - jämfört med Subaruns 6 cylindriga bensinboxer :roll: och XC 70 sägs vidare ha en "inkopplingsbar 4-hjulsdrift" - jo tjänare!

Tjejen föredrar automat vid släpvagnsdragning, och detta får stå okommenterat.



Hur utvärderingen slutar?

Jo, Subarun döms till vinnare!
En alldeles utmärkt dragbil i mina ögon; svindyr i inköp och drift visserligen, men domskälet som anges i programet är så uppefter väggarna vansinnigt att jag klöser ner tapeterna i ren frustration:

Bilen anses vara den bästa dragbilen för att den har en stor glaslucka som kan öppnas och eljusterbara säten som kan fällas ner - så man kan ligga och sola på tävlingsplatsen!

I ett nafs har man reducerat landets alla duktiga, ambitiösa och - faktiskt bilkunniga hästtjejer till läppspelande bimbosar!!!

Herregud så dumt!
Stupstock åt den ansvarige! Gatlopp år alla inblandare!!
Återinför spöstraff för allmänfarligt misshushållande av allmänna medel!!!

Låter tråden stå öppen lite till utifall någon vill komma till redaktionens försvar, men omröstningen är avslutad vid månadsskiftet med siffrorna 3-2 till Trafikmagasinets fördel.



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

10
Känner mig nästan stolt över att ha missat så mycket av "Motorist".

För det måste ju innebära att jag haft något vettigare för mig, än att jaga runt i bostaden på jakt efter blodtryckspillrena... :wink:

Dagdrömmer mig hellre tillbaka till tiden då Glenning bröt av växelspaksknoppar iklädd brun overall med orange revär.

Det var tider det... :D
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

11
Jag har för mig att jag ratade "Motorist" när jag läste i ngn "puff-annons" att hon programledaren precis höll på att ta körkort...

OK, en bra programledare kan väl ta hand om det mesta, men ta tex ett program om sportdykning där programledaren saknar dykcert känns rätt så platt och oseriöst. Så jag sket i det programmet helt enkelt.

Tacka vet jag Trafikmagasinet, där var rätt så mkt "på gränsen till lyteskomik" som gjorde att jag bara var tvungen att bänka mig vid TV:n. Som "After Shave", fast i statsapparatens regi...
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

12
Nja .. jag tycker nog att MOTORIST fyller en funktion,,, behållningen är ju absolut ICKE den kvinnliga programledaren, ej heller deras "tester" typ "bästa dragbilen" eller "bästa skojbilen" eller vad det nu är.. den som faktiskt gör MOTORIST till sevärt är en viss JOPPE som med sitt svammel gör programmet sevärt.

Det bästa bilprogrammet är som tidigare nämnts TOP GEAR, tack och lov återfinns det på BBC. Snart även i en svensk kanal igen.
"Joppe"

13
Då jag läste inläggen och kom till "våran" Joppes inlägg insåg jag att
mina spontana reflektioner redan fanns återgivna.
"Docent-Joppe" sticker ut på ett markant och behagligt sätt.
Trafikmagasinet var sevärt på sin tid men ska nog numera sorteras in
under fliken "Minnenas Television" :D

Petroff 8)
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

14
Swedefe skrev: Låter tråden stå öppen lite till utifall någon vill komma till redaktionens försvar, men omröstningen är avslutad vid månadsskiftet med siffrorna 3-2 till Trafikmagasinets fördel.
Swedefe
Dags att låsa nu; vi har fått in en röst på "Motorist" på övertid - å så kan vi ju inte ha det... Ordnung muss sein! :wink:

Kan berätta att just avsnittet med "bästa dragbil" även diskuterats på
Husvagnsforum


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting